vg2 Treteknikk (TRT02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter produksjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge produksjon av treprodukter og arbeide etter tegninger, beskrivelser og preaksepterte løsninger
- gjøre rede for kvalitetssikringssystemer, arbeide i tråd med gjeldende krav for helse, miljø og sikkerhet og reflektere over konsekvensene av å ikke følge kravene
- risikovurdere arbeidet, gjennomføre en sikker jobb analyse og rapportere om uønskede hendelser
- lage ulike typer trevareprodukter og vurdere sluttproduktet ut fra kostnader, tidsbruk og miljøhensyn
- kildesortere og håndtere avfall etter gjeldende regelverk, vurdere muligheter for å gjenbruke biprodukter og reflektere over konsekvenser av feilhåndtering
- velge og bruke verktøy, maskiner og utstyr til ulike formål med hensyn til funksjonalitet, effektivitet og kvalitet på sluttproduktet
- vedlikeholde verktøy, maskiner og utstyr
- gjøre rede for årsaker til maskinstans og tiltak for å forhindre maskinstans
- gjøre rede for egenskaper ved ulike treprodukter og vurdere hvordan egenskapene påvirker sluttproduktet
- velge trebeskyttelsesmetode og overflatebehandle trevareprodukter
- lage deler til trevareprodukter og ferdigprodukter ved hjelp av datastyrte maskiner
- sette opp kapplister og materiallister for produkter
- identifisere ulike typer teknikker og stilarter og gjøre rede for hvordan tradisjonelle arbeidsmetoder tar vare på fagets egenart og kulturarv
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og reflektere over konsekvenser av støy- og støveksponering og bruk av kjemiske komponenter
- bruke fagterminologi for å kommunisere med kolleger og andre yrkesutøvere og drøfte ulike løsninger som bidrar til å minimere miljøavtrykket og sikre effektiv ressursutnyttelse
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
- reflektere over fordeler og ulemper ved ulike entrepriseformer
- planlegge arbeidsprosesser, beregne kostnader og drøfte faktorer som påvirker bedriftens lønnsomhet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget produksjon når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker et av eller begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget produksjon. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og til å reflektere over sin egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at eleven kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget produksjon ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget produksjon basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.