Svar på del 1 av oppdrag 2022-027: Anbefalinger til veien videre

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdrag 2022-027

Referanser

Andrews, T. M. & Hustad, B. C. (2022). Bemanning i PPT-tjenesten: Tilstrekkelig for å oppfylle tjenestens mandat? (NF rapport nr.:12/2022). Nordlandsforskning. h

Andrews, T., Lødding, B., Fylling, I. & Hustad, B.-C. (2018). Kompetanseutvikling i et mangfoldig landskap: Om virkninger av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten (NF-rapport nr.: 7/2018). Nordlandsforskning. 

Bakken, A. (2022). Ungdata 2022: Nasjonale resultater (NOVA Rapport 5/22). OsloMet. 

Barneombudet. Barneombudet. (2023a). Hvordan styrke laget rundt barn og unge? Barneombudet.

Barneombudet. (2023b). Publikasjoner og rapporter. Hentet 5. september 2023 

Bergene, A. C., Vika, K. S., Vonen, M. N. & Samuelsen, Ø. A. (2023). Fravær som vekker
bekymring: Skoleeieres og skolelederes inntrykk og forståelse av fraværssituasjonen i Skole-Norge (Rapport 2023:14). NIFU. 

Bufdir. (2022). Utredning av bedre og mer tilgjengelig forskningsdata: Svar på oppdrag 1 i tillegg 5 til tildelingsbrevet 2021. Bufdir. 

Erasmus+ Strategic Partnerships. (2021). Problematic School Absenteeism: Improving Systems and Tools (Report 1). Erasmus+ Strategic Partnerships. A nordic collaboration. 

Fyhn, T., Radlick, R. L. & Sveinsdottir, V. (2021). Unge som står utenfor arbeid, opplæring og utdanning (NEET): En analyse av unge i NEET-kategorien (Rapport 2:2021). NORCE. 

Gundersen, T., Tveito, S. B. & Dokken, T. (2022). Evaluering av Los-ordningen for ungdom (Rapport 3/22). NOVA. 

Hyggen, C. & Ekhaugen, T. (2021). Samfunnsøkonomisk vurdering av marginalisering og utenforskap (nummer 2021-42) Oslo Economics. 

INSA International Network for School Attendance. (2023). Norway. Hentet 6. september 2023.

Kearney, C. & Graczyk, P. (2014). A response to intervention model to promote school attendance and decrease school absenteeism. Child Youth Care Forum, 43(1), 1-25. 

Kirkens Bymisjon. (2023). Snakk om skolefravær: En rapport om fravær i grunnskolen av Kirkens Bymisjon, i samarbeid med Respons Analyse. Kirkens Bymisjon. 

Kjeøy, I. & Lysvik, R. R. (2023). Kunnskapsstatus om bekymringsfullt fravær i skolen (Fafo-rapport 2023:13). Fafo. 

Knage, F. S. & Kousholt, D. (2023). Langvarigt bekymrende skolefravær. Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet. 

Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. 

Meld. St. 21. (200-2021). Fullføringsreformen - med opne dører til verden og fremtiden. Kunnskapsdepartementet. 

Meld. St. 6. (2019-2020). Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO. Kunnskapsdepertementet.

NESH. (2021, 16. desember). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap og humaniora. 

Nesheim, T., Gressgård, L. J., Hansen, K. & Neby, S. (2019, April 4). Gjenstridige problemer og tverretatlig samordning: Et analytisk rammeverk. Norsk statsvitenskapelig tidsskrift, 35(1), 28-50. 

Nordahl, T. mfl. (2018). Inkluderende fellesskap for barn og unge: Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging. Fagbokforlaget.

Normann, T. M. & Hetland, A. (2021, 29. november). Unge som faller utenfor og deres inntektsutvikling. Statistisk sentralbyrå. 

OECD. (2023). Education at a Glance 2023: OECD Indicators. 

Pedersen, C., Borgan Reiling, R., Vennerød-Diesen, F. F., Alne, R. & Skålholt, A. (2022). Evaluering av norm for lærertetthet: Sluttrapport (Rapport 2022:12). NIFU. 

Proba samfunnsanalyse. (2023). Kunnskapsgrunnlag om etterlevelse av opplæringsloven (Rapport 2023-8). Proba Samfunnsanalyse. 

Rambøll. (2023a). Statped i omstilling - en kartlegging av behov i PPT. Rambøll. 

Rambøll. (2023b). Statpedundersøkelsen 2022. Hovedrapport. Rambøll. 

Rogaland Revisjon. (2022). Grunnskolens håndtering av bekymringsfullt skolefravær: Stavanger kommune, 2022. Rogaland Revisjon. 

Udir. (2023a, 21. april). Faglige vurderinger og anbefalinger – om videre arbeid med forslag i NOU 2022: 13.

Udir. (2023b, 6. september). Tall på elevenes fravær på 10. trinn skoleåret 2022–2023

Udir. (2023c). Undersøkelse av brudd på opplæringsloven kapittel 9A. Oppsummering av spørring til statsforvalter i forbindelse med oppdrag 2022-041. Udir.

Udir. (2023d, 29. juni). Ungdom i oppfølgingstenesta 2022–2023: Talet på ungdommar i oppfølgingstenesta aukar

Videt, L. L. & Waldahl, R. H. (2023). Problematisk skolefravær - årsaker, tidlig identifisering og kartlegging. En redegjørelse av kunnskapsgrunnlaget. Nordlandsforskning.