Høringsnotat – forslag til forskriftsendringer om fravær i forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdrag 2022-027

1. Innledende del til høringen

1.1 Om høringen

Denne høringen gjelder reglene om fravær i grunnskolen og videregående skole i ny forskrift til opplæringsloven og ny forskrift til privatskoleloven. Høringsfristen er satt til [xx.xx.2024], og høringen er åpen for alle.

Høringen omfatter vurderinger og forslag til endringer i reglene om fraværsgrensen i videregående skole og føring av fravær i grunnskolen og videregående skole. Dagens regler om fraværsgrensen og føring av fravær er i all hovedsak like for offentlige skoler og private skoler som er godkjent etter privatskoleloven. Med mindre noe annet blir særskilt angitt, gjelder vurderingene i høringsnotatet også for de private skolene.

Vi vil i høringsnotatet først se nærmere på hva som er hensiktsmessig dokumentasjonskrav for fravær av helsegrunner, og vurdere behovet for om en større del av trafikkopplæringen bør unntas fraværsgrensen. Deretter vil dere i høringsnotatet finne to alternative forslag til endringer i fraværsgrensen hvorav det ene er vårt primære forslag. Til hvert av forslagene er det også forslag til endringer i reglene om føring av fravær på vitnemål og kompetansebevis. Vurderinger som er felles for begge alternativer vil som utgangspunkt omtales utdypende under det ene alternativet. Under det andre alternativet, vil vi der det er relevant henvise til tidligere vurderinger.

Forslagene inneholder mange delkomponenter som sammen utgjør forslaget til ny regel om fraværsgrensen, og delene bør sees i sammenheng. Dere vil finne spørsmål til begge alternativene, i tillegg til overordnet spørsmål om hvilket alternativ dere foretrekker. Vi har samlet høringsspørsmålene mot slutten av høringsnotatet, og ber dere lese hele høringsnotatet før dere svarer på spørsmålene.

Vi ønsker at du svarer i høringssystemet. Du kan gi innspill til en eller flere deler, eller til hele høringen. Vi oppfordrer deg til å bruke kommentarfeltet til å komme med nye forslag og utdype meningene dine. Vi ber om at du ikke sender inn svaret før du har svart på alle spørsmålene som du ønsker å svare på.

Vi håper dere vil bidra med innspill, slik at reglene om fraværsgrensen i videregående skole og føring av fravær i grunnskolen og videregående skole blir så bra som mulig.

Forslag til nye paragrafer om fraværsreglene med veiledende merknader følger som vedlegg.

1.2 Bakgrunn

Tilstedeværelse på skolen er viktig for at elevene skal kunne lære mest mulig, og for at skolene skal kunne skape et godt skolemiljø der elevene følges opp både sosialt og faglig. Fravær fra skolen er en utfordring både i grunnskolen og i videregående skole. Regjeringen vil jobbe for at elevene er mest mulig til stede på skolen, og at nasjonale virkemidler støtter opp under skolenes arbeid med nærvær. Mer tilstedeværelse vil bidra til at elevene lærer mer, har det bedre og at flere kan fullføre og bestå videregående skole og bli bedre rustet til å delta i høyere utdanning og arbeidsliv.

Kunnskapsdepartementet (KD) har gitt Udir i oppdrag å utrede og foreslå flere tiltak knyttet til fravær i grunnskolen og videregående skole (oppdrag nr. 2022-027). Oppdraget har tre deler, og i del tre bes Udir om å vurdere og utarbeide forslag til endringer om fravær i forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven.

Det følger av oppdragets del tre at utredningen skal gjøres i lys av regjeringens punkt om fraværsreglement i Hurdalsplattformen. Det går frem av Hurdalsplattformen at regjeringen vil "[b]etre dagens fråværsreglement slik at det blir mindre rigid og byråkratisk, meir rettferdig for elevane og legg opp til auka gjennomføring". Det går frem av oppdragsbrevet at det overordnede målet er at regelverket skal forbedres slik at det bidrar til mer tilstedeværelse og økt gjennomføring i videregående skole. Eventuelle endringer i regelverket må også sees i sammenheng med bredden av tiltak for økt nærvær og oppfølging av elever med høyt fravær på skolene, og i sammenheng med kunnskapsoppsummeringen i del én av oppdraget. Vi omtaler denne kunnskapsoppsummeringen i pkt. 3.3.

Ny opplæringslov ble vedtatt i Stortinget 02.06.2023 1, og loven skal etter planen tre i kraft 01.08.2024 . Som følge av at det er vedtatt nye rettigheter og gjort presiseringer i den nye opplæringsloven, er det behov for å vurdere om disse endringene fordrer endringer i reglene om fravær i forskrift til opplæringsloven. Det er blant annet behov for å se hvordan en rett til å fullføre virker sammen med en fraværsgrense der eleven mister rett til vurdering i fag. Det er også foreslått å lovfeste og tydeliggjøre plikten til å følge opp alt fravær, som kan tenkes å påvirke hvordan fraværsreglene bør se ut.

Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at forslag til ny forskrift til opplæringsloven er sendt på høring den [xx.xx.2023].