Høringsnotat – forslag til forskriftsendringer om fravær i forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven
7. Personvern
Etter personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav e, kan det behandles personopplysninger dersom det er «nødvendig for å utføre en oppgave i allmenhetens interesse eller utøve offentlige myndighet som den behandlingsansvarlige er pålagt». Ved utøvelse av offentlig myndighet må grunnlaget for behandlingen være fastsatt i unionsretten eller medlemstatens nasjonale rett, jf. personvernforordningens artikkel 6 nr. 3.
Etter ny opplæringslov § 5-4 andre ledd har elever rett til individuell vurdering. Det følger videre av bestemmelsens andre ledd at «[d]epartementet kan gi forskrift om at mangel på vurderingsgrunnlag eller høgt fråvær kan føre til tap av individuell vurdering med karakter i faget». Det er nærliggende at en bestemmelse om tap av vurdering med karakter ved høyt fravær også regulerer unntak fra hovedregelen. I forlengelsen av dette er det nødvendig å vite noe om årsakene til fraværet, for å kunne utføre oppgaven som følger av forskriftsbestemmelsen, jf. ny opplæringslov § 5-4 andre ledd. Innhenting av slik informasjon vil utgjøre et inngrep i personvernet, men er nødvendig for å utføre oppgaven.
Det er frivillig å gjennomføre videregående opplæring, men det blir stadig vanskeligere å klare seg i arbeidsmarkedet uten bestått videregående opplæring med yrkeskompetanse eller studiekompetanse. Forslaget gjelder både ungdom som er under og over 18 år, og inngrep i personvernet overfor personer under 18 år har et særlig vern etter personopplysningsloven § 11 tredje ledd. Videre faller enkelte av opplysningene som kan behandles, inn under kategorien «særlige kategorier av personopplysninger» i henhold til personvernforordningen artikkel 9. Dette gjelder for eksempel helseopplysninger, informasjon om politisk tilhørighet og tilknytning til trossamfunn. I henhold til artikkel 9 nr. 2 bokstav g) er behandling av særlig kategorier av personopplysninger tillatt dersom behandling er nødvendig av hensyn til «viktige allmenne interesser».
Det er på bakgrunn av de ovennevnte forholdene viktig å formulere en bestemmelse som er klar med hensyn til formål og omfang, og som gir tilstrekkelig forutsigbarhet for de som er omfattet. Det er etter vår vurdering ikke tilstrekkelig at det formuleres en bestemmelse om en fraværsgrense som gir generell hjemmel til å innhente opplysninger om bakgrunnen for fraværet. En generelt utformet hjemmel vil i for stor grad kunne overlate til sektor å selv utforme nærmere retningslinjer, noe som gir risiko for både ulik praksis og mer uforutsigbarhet. Av hensyn til kravene til forholdsmessighet og dataminimering, foreslår vi videre at informasjon om fravær skal holdes på et overordnet nivå. Det vil eksempelvis ikke være nødvendig for skolen å vite om at eleven har vært hos tannlegen eller er syk med influensa. Det er tilstrekkelig for skolen å få informasjon om at fraværet skyldes helsegrunner. Tilsvarende er det tilstrekkelig for skolen å vite at fraværet skyldes politisk arbeid, uten at eleven trenger å tilkjennegi hvilket parti vedkommende tilhører. Det er vår vurdering at det kun er behov for informasjon på et overordnet nivå om årsaken til fravær, for at man kan ha en prat om elevens fravær i oppfølgingssamtalen og ved vurderingen av om det er urimelig om eleven ikke skal få karakter (alternativ 1); eventuelt for å vurdere om fraværet kan unntas fraværsgrensen (alternativ 2). En bestemmelse hvor det går frem at det kun er behov for informasjon på overordnet nivå vil ivareta krav til forholdsmessighet og nødvendighet.
Når det gjelder vitnemål og kompetansebevis, er vårt primære forslag at det ikke lenger skal føres fravær her (alternativ a). Dersom fravær likevel skal føres på vitnemål og kompetansebevis, vil det være en fordel for eleven å kunne få strøket noe fravær. Det vil i så fall være nødvendig å vite noe om årsakene til fraværet. Informasjonen om årsaken skal fortsatt imidlertid være på et overordnet nivå. De ovennevnte vurderingene vil være tilsvarende her. Det kan i så fall være grunn til å se nærmere på hjemmelsgrunnlaget for dette i ny opplæringslov.
Har dere innspill eller synspunkter knyttet til personvern i tilknytning til at elevene skal angi årsaken til fraværet på et overordnet nivå ved bruk av egenmelding?