Høringsnotat – forslag til forskriftsendringer om fravær i forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdrag 2022-027

8. Vår anbefaling

Vi har valgt å høre to forslag til endringer i fraværsreglene, da det er mange hensyn og meninger som trekker i ulike retninger, og som kan vektes ulikt.

Vi anbefaler at det gjøres endringer i reglene om fraværsgrensen tilsvarende alternativ 1, sammen med alternativet a om at fravær ikke skal føres på vitnemål og kompetansebevis.

Anbefalingen er begrunnet i et utgangspunkt om at alt fravær fra opplæringen bør følges opp, uavhengig av årsaken til fraværet. Forslaget virker i større grad enn alternativ 2 forebyggende, ettersom en samtale vil kunne bidra til å avdekke årsaker til fraværet, som er en forutsetning for å kunne hjelpe eleven og sette inn eventuelle tiltak for å øke nærvær. Forslaget bygger i større grad på tillit, vil føre til mindre byråkrati, og samtidig gi et større rom for rektors skjønnsutøvelse slik at fraværsgrensen ikke slår urettferdig ut.

Forslaget vårt til endringer i fraværsgrensen er mer i tråd med fylkeskommunens mulighet til i større grad å tilpasse opplæringsløpet etter fullføringsretten for elever som har behov for det. Elever som har behov for det bør få et tilpasset løp slik at eleven kan være til stede i den opplæringen eleven får, og elever som skulle få IV som følge overskredet fraværsgrense, vil ha rett til mer opplæring fra påfølgende skoleår. Ettersom fylkeskommunen får ansvar for å gi elever som overskrider fraværsgrensen ytterligere opplæring, vil fylkeskommunen/skolen være tjent med å følge opp fravær på et tidlig tidspunkt. Forslaget om å innføre en plikt til å tilby samtale til elever med en viss mengde fravær er dermed i tråd med fullføringsretten.

Dagens regler om fraværsgrensen og føring av fravær støtter ikke opp om at alt fravær er fravær, ved at det i begge reglene er tatt inn omfattende unntak. Vi ser at unntakene til dels rammer elevene skjevt, og vi mener at de med særlige utfordringer ikke skal stilles dårligere enn de med fravær av «dokumenterte» årsaker. Vi ønsker heller ikke at dagens regler om føring av fravær på vitnemål og kompetansebevis skal trekke i en annen retning enn fraværsgrensen.

Begge modellene som høres inneholder forslag om at fravær av helsegrunner ikke lenger skal dokumenteres med legeerklæring, og at dagens krav erstattes med at eleven eller foreldrene til elever under 18 år skal levere en egenmelding til skolen. En egenmeldingsordning vil i mindre grad medføre ulikheter hos elevene med hensyn til hvilke ressurser de har enn dagens krav om legeerklæring.

Alternativ a vil også gjelde for grunnskoler med ungdomstrinn.

Er dere enige i vår anbefaling om forslag til nye fraværsregler tilsvarende alternativ 1 (fraværsgrensen) og alternativ a (føring av fravær)?

Hvis nei, hvilket alternativ til fraværsgrensen (alternativ 1 eller 2) og hvilket alternativ til føring av fravær (alternativ a eller b), mener dere er en bedre løsning? Begrunn gjerne svaret.