Trygt og godt barnehage- og skolemiljø - svar på oppdrag 2022-041

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdrag 2022-041

4. Mål for utredningen

Når vi har utledet mål for utredningen har vi tatt utgangspunkt i behov for samordning av tiltak, som vist i kapittel 3. Målene for denne utredningen tar derfor utgangspunkt i vår beskrivelse av utfordringsbildet. Målene er gjengitt nedenfor. Utredningen ser på samordning av tiltak og skal også vurdere nye behov.

Samfunnsmål:
Nasjonale kompetansetiltak er godt samordnet og bidrar til å gi ansatte, ledere og eiere kompetanse i å fremme et trygt og godt barnehage- og skolemiljø.

Effektmål 1:
Barnehage- og skoleeier har tilstrekkelig kapasitet og kompetanse til å ha god regelverksetterlevelse i arbeidet med et trygt og godt barnehage- og skolemiljø

Effektmål 2:
Leder og ansatte i barnehage og skole har tilstrekkelig kapasitet og kompetanse til å ha god regelverksetterlevelse i arbeidet med et trygt og godt barnehage- og skolemiljø

Effektmål 3:
Nasjonale kompetansetiltak er godt samordnet og møter lokale kompetansebehov

Effektmål 4:
Nasjonale kompetansetiltak er godt kjent og lett tilgjengelig

Effektmål 5:
Et oppdatert kunnskapsgrunnlag som grunnlag for beslutninger, råd og kompetansetiltak på barnehage- og skolemiljøfeltet