Trygt og godt barnehage- og skolemiljø - svar på oppdrag 2022-041

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdrag 2022-041

Sammendrag

Arbeidet med å utvikle trygge og gode barnehage- og skolemiljø har vært et prioritert felt i mange år. Det har vært satt i gang ulike kompetansetiltak for å bidra til å forebygge, oppdage og stoppe mobbing og andre krenkelser og å skape trygge, gode og inkluderende miljø i barnehage og skole. Tiltakene har kommet til på ulike tidspunkt, på bakgrunn av ulike oppdrag og i ulike sammenhenger. Det er nå behov for å gjennomgå kompetansetiltakene med sikte på å styrke helhet og sammenheng. Samtidig er det viktig å undersøke hvilke behov sektor har for å eventuelt kunne sette inn nye og målrettete tiltak.

Oppdrag og oppdragsforståelse

Utdanningsdirektoratet har i tillegg nr. 35 til tildelingsbrev for 2022 fått i oppdrag 2022-041 fra Kunnskapsdepartementet å samordne eksisterende tiltak for å bygge inkluderende, trygge og gode barnehage- og skolemiljø og vurdere nye behov. Oppdraget består av seks deloppdrag, men det er i hovedsak deloppdrag 1 og 5 som er svart ut i utredningen. Deloppdrag 2, 3, 4 og 6 har egne leveranser.

Slik vi forstår oppdraget er formålet å skape bedre helhet og sammenheng mellom eksisterende kompetansetiltak på nasjonalt nivå, samt å vurdere eventuelt nye tiltak. Dette skal bidra til å gi ansatte, ledere og eiere i barnehage og skole kompetanse i å utvikle trygge og gode miljøer. Å samordne tiltakene forstår vi som at vi skal bidra til å støtte opp om nasjonale tiltak slik at de spiller godt sammen, og det handler også om hvordan tiltakene er innrettet og at de er godt kjent og tilgjengelig. Vi utreder med et helhetlig blikk på barnehage- og skolemiljø og bruker gjeldende kunnskapsgrunnlag på tvers av barnehage og skole.

Vi har innhentet oppdatert brukerinnsikt om kompetansebehov i sektor ved å gjennomføre en spørring til statsforvalterne, tre workshoper med barnehage og skole og referansegruppemøter med sentrale organisasjoner. Videre har vi identifisert sju sentrale faktorer som vi anser som avgjørende i arbeidet med et trygt og godt miljø:

  1. Bred tilnærming til hva som er et trygt og godt miljø
  2. Lov og forskrift som bunnplanke
  3. Ledelse
  4. Relasjoner
  5. Inkluderende fellesskap
  6. Lek
  7. Samarbeid med hjemmet

Indikasjoner tilsier at disse faktorene bør være integrert i alle kompetansetiltak vi har på dette fagfeltet. Vi har utviklet tiltak med riktig tematikk, men har kanskje ikke kommunisert de riktige tingene. At kompetanse handler om kunnskap, ferdigheter og holdninger, og hvordan disse anvendes i samspill (Meld. St. 16 (2015-2016)). Regelverk vil ikke virke uten en god pedagogisk praksis preget av gode holdninger og verdier, og dermed må holdningsarbeidet få en større plass i kompetanseutviklingen også.

Utfordringsbildet

Utfordringsbildet viser overordnet at det fortsatt er for mange barn og elever som ikke har det trygt og godt, at det er knapphet på tid og ressurser og at det er behov for et oppdatert kunnskapsgrunnlag. Utfordringer knyttet til samordning av kompetansetiltak viser at de fleste nasjonale tiltak er relevante og i tråd med endringer i regelverket. Innsiktsarbeidet er tydelig på at det er et behov for at nasjonale myndigheter samordner tiltakene og gir støtte gjennom tydeligere råd om hva som er god praksis, samt viser hvordan tiltakene kan brukes sammen og fleksibelt. Innsiktsarbeidet viser også at vi har mer enn nok av tiltak, samtidig som det er ønske om mer kompetanse på områder som relasjon, inkludering, mangfold og regelverk om trygt og godt barnehage- og skolemiljø. Mange av disse temaene har vi utviklet digitale støtteressurser på, men de er ikke så godt kjent.

Samfunnsmålet for utredningen er at nasjonale kompetansetiltak er godt samordnet og bidrar til å gi ansatte, ledere og eiere i barnehage og skole kompetanse i å fremme et trygt og godt miljø.

Effektmålene er:

  1. Barnehage- og skoleeier har tilstrekkelig kapasitet og kompetanse til å ha god regelverksetterlevelse i arbeidet med et trygt og godt barnehage- og skolemiljø
  2. Leder og ansatte i barnehage og skole har tilstrekkelig kapasitet og kompetanse til å ha god regelverksetterlevelse i arbeidet med et trygt og godt barnehage- og skolemiljø
  3. Nasjonale kompetansetiltak er godt samordnet og møter lokale kompetansebehov
  4. Nasjonale kompetansetiltak er godt kjent og lett tilgjengelig
  5. Et oppdatert kunnskapsgrunnlag som grunnlag for beslutninger, råd og kompetansetiltak på barnehage- og skolemiljøfeltet

Anbefalinger

Et premiss for å lykkes godt med samordning av tiltak, er at trygt og godt barnehage- og skolemiljø blir et prioritert og integrert område i kompetanseutvikling og pedagogisk praksis. Holdninger og verdier må få en større plass i dette arbeidet, og de sju faktorene i utredningen er sentrale når eiere, ledere og ansatte utøver sin kompetanse i møte med barn og elever.

Redegjørelsen for dagens situasjon, nullalternativet, viser at det er flere planlagte og pågående prosesser som vil kunne bidra positivt til måloppnåelse. De trenger tid til å få virke. Våre anbefalinger til videre samordning av kompetansetiltak er seks tiltak som må spille godt sammen med dagens situasjon. Alle tiltakene er en videreutvikling av eksisterende kompetansetiltak. De kan kombineres og ses i sammenheng, men de kan også gjennomføres alene. Alle de seks foreslåtte tiltakene vil forsterke hverandre positivt og vil på hver sin måte bidra til en bedre samordning og måloppnåelse. Tiltakene presenteres i prioritert rekkefølge:

Anbefalinger på kort sikt:

  • Justering av dagens situasjon er mindre endringer på eksisterende tiltak og vil bidra til å heve kvaliteten på kompetansetiltakene i nullalternativet.
  • Gi nasjonale faglige råd vil gi en tydelig retning og oppdatert kunnskap som kan bidra til økt profesjonell trygghet i arbeidet med å fremme et trygt og godt miljø, samt forebygge og håndtere krenkelser. Å gi tydelige nasjonale råd vil imøtekomme sektors ønske om mer støtte og veiledning.
  • Lokalt/regionalt ressursteam svarer på ambisjonen om krav om beredskapsteam i skolen som regjeringen presenterer i Hurdalsplattformen. Ressursteam kommuniserer en bredere støtte i arbeidet med et trygt og godt barnehage- og skolemiljø.
  • Støtte og veiledning fra statsforvalter innebærer en tydeligere rolle i det forebyggende arbeidet med trygt og godt barnehage- og skolemiljø. Statsforvalterne er godt kjent med utfordringer i arbeidet med barnehage- og skolemiljøsaker og ønsker selv å ta en større veilederrolle for å støtte ledere i dette arbeidet
  • Videreutvikling av digitale støtteressurser svarer på ambisjonen som regjeringen presenterer i Hurdalsplattformen om å gjennomføre et bredt kompetanseutviklingsprogram for ansatte i skolen. Dette tiltaket handler om å videreutvikle nytt innhold på udir.no og kompetanse.udir.no. i tråd med nye behov.

Anbefalinger på lengre sikt:

  • Videreutvikling av digitale støtteressurser handler om å kartlegge og videreutvikle digitale tjenester som kan bidra til forenkling, helhet og sammenheng i de støtteressursene vi allerede har.
  • Oppdatert kunnskapsgrunnlag handler om behovet for et oppdatert kunnskapsgrunnlag på fagfeltet barnehage- og skolemiljø.

Vi vurderer at anbefalingene vil forsterke det helhetlige og systematiske arbeidet med barnehage- og skolemiljø. Vi anbefaler at alle ansattgrupper i barnehage og skole får ta del i kompetanseutviklingen, og videregående skole må ses på som en egen målgruppe.