Metodehåndbok for tilsyn
6.1 Velge tema, tilsynsobjekt og tidspunkt for tilsynet
Tema og omfang
Vi skal bare føre tilsyn med forhold der risikovurderingene har avdekket at det er sannsynlig at vi finner brudd på regelverket, og der konsekvensene for barn og elever kan være alvorlige.
Når vi innretter tilsynet mot risikoen, kan det bidra til å forkorte tilsynsprosessen, tydeliggjøre budskapet og øke læringseffekten av tilsyn.
Statsforvalteren skal ikke kontrollere kommunene i større grad enn nødvendig. Det enkelte tilsynet må derfor ikke være mer omfattende enn nødvendig. Barnehageloven og opplæringsloven setter rammer for hvilke temaer vi kan føre tilsyn med.
Tilsynsobjekt
Statsforvalteren skal velge kommuner etter en risikovurdering. Statsforvalteren skal i tillegg vurdere den totale belastningen for kommunen, samt omfanget av statlig tilsyn og den kommunale egenkontrollen, se artikkelen «Andre oppgaver hos statsforvalteren». Statsforvalteren skal vurdere å utsette tilsynet eller ikke gjennomføre tilsynet, hvis kommunen nylig har gjennomført en kontroll med det samme temaet.
Når situasjonen ellers er tilnærmet lik mellom flere kommuner, kan det være relevant å legge vekt på om konsekvensen av brudd på regelverket rammer få eller mange barnehager, skoler, barn og elever. Et regelverksbrudd som rammer flere barnehager, skoler, barn eller elever, kan ha større skadevirkning enn der det rammer én eller færre barnehager, skoler, barn eller elever.
I valg av tilsynsobjekt kan det være relevant å legge vekt på hvor lenge det er siden statsforvalteren har ført tilsyn med den aktuelle kommunen eller det aktuelle temaet, og om vi har oppdatert kunnskap om kommunen. Dette er en del av riskovurderingen.
Tidspunkt
I tillegg til å velge tema for tilsynet og kommune, må vi vurdere og bestemme tidspunkt for tilsynet. Vi utarbeider en tilsynsplan for hvilke tilsyn vi skal gjennomføre i en gitt tidsperiode, for eksempel i løpet av ett år. Statsforvalterens samordningsansvar kan spille inn ved valg av tidspunkt.
Les om statsforvalterens samordingsansvar i artikkelen Andre oppgaver hos statsforvalterne.
Hvis statsforvalteren får informasjon som viser at det er stor sannsynlighet for brudd på regelverket i en kommune, og at konsekvensen av bruddet kan bli alvorlig for barn og elever, kan det føre til at statsforvalteren må prioritere annerledes enn opprinnelig planlagt.