Rundskriv om skolemiljø

1. Innledning

Kapittel 12 i opplæringsloven skal sikre at elevene har det trygt og godt på skolen, slik at elevene er del av fellesskapet, trives og kan lære best mulig.

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Det er hvordan eleven opplever skolemiljøet sitt som er avgjørende for om hen har det trygt og godt på skolen.

Reglene i kapittel 12 inneholder en fremgangsmåte for hvordan skolen, skoleeier og statsforvalteren skal behandle situasjoner og saker der en elev ikke har det trygt og godt. For skolene inkluderer dette å

  • følge med på hvordan elevene har det
  • gripe inn mot krenkende oppførsel
  • melde fra ved mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har det trygt og godt
  • undersøke
  • rette opp situasjonen med egnede tiltak

Disse fem punktene er det vi kaller skolens aktivitetsplikt. Hvis eleven og/eller foreldrene ikke føler seg trygge på at skolen tar tak i situasjonen deres, kan de melde saken til statsforvalteren. Statsforvalteren skal fatte enkeltvedtak i saken, mens Utdanningsdirektoratet er klageinstans for statsforvalterens vedtak.

I dette rundskrivet gir vi informasjon om hvordan skolen skal utføre aktivitetsplikten. Vi gir også informasjon om elevenes og foreldrenes mulighet til å melde en sak til statsforvalteren, og hvordan statsforvalteren behandler slike saker. 

I opplæringsloven kapittel 12 står det enkelte steder at skolen er pliktsubjektet. Det vil si at i lovteksten står det at det er «skolen» som har plikter, og som skal oppfylle elevenes rettigheter. Det er likevel skoleeier som har ansvaret for at innholdet i kapittel 12 blir fulgt.1 Ordet «skolen» er brukt i loven fordi det er naturlig at oppfyllelse av rettighetene og pliktene skjer på skolen.

Reglene i opplæringsloven kapittel 12 om elevenes skolemiljø er i all hovedsak en videreføring av reglene i den tidligere opplæringslovens kapittel 9 A. Dette innebærer at forarbeidene til kapittel 9 A som ble innført i 2017 fremdeles er relevant for å forstå innholdet i det nye regelverket om skolemiljø. Det vil derfor være enkelte henvisninger til prop. 57 L (2016-2017) i rundskrivet.