Rundskriv om skolemiljø

2. For hvem og hvor gjelder reglene om et trygt og godt skolemiljø?

For hvem

Retten til et trygt og godt skolemiljø gjelder for alle som er elever i grunnskolen og i videregående skole,1 både i offentlige og private skoler2.

Reglene om skolemiljø knytter seg til det å være «elev». Reglene gjelder derfor også for elever som får opplæringen sin utenfor skolens lokaler. Det kan for eksempel være elever som får opplæring på en alternativ opplæringsarena, eller elever som har praksisplass i forbindelse med faget yrkesfaglig fordypning. Når elever er i praksis, stiller loven likevel andre krav til plikten de som arbeider på skolen har til å følge med og gripe inn, fordi de ikke er til stede i bedriften.

Reglene om skolemiljø gjelder ikke for opplæring i bedrift eller i opplæring organisert for voksne. For lærlinger og lærekandidater gjelder arbeidsmiljøloven. Kommunen og fylkeskommunen skal arbeide for at deltakere i opplæring for voksne skal ha et trygt og godt læringsmiljø, og deltakerne skal ikke utsettes for krenkende oppførsel.3

Hvor og når

Reglene om elevenes skolemiljø gjelder blant annet

  • på skolen i skoletiden
  • i leksehjelp- og skolefritidsordninger (SFO)
  • på skolens digitale plattformer
  • når skolen, leksehjelpen eller SFO har aktiviteter utenfor skolens bygninger eller uteområder
  • for aktiviteter i regi av skolen utenfor skoletiden

Skolemiljøreglene gjelder også hvis skoleeier benytter private aktører til å gjennomføre leksehjelpsordninger og SFO.

De som jobber på skolen har ikke plikt til å følge med på at elevene har det trygt og godt utenfor skolens område og skoletiden, for eksempel på skoleveien eller i fritiden. Dette står i forarbeidene til § 12-1. Det er fordi skolen ikke har samme mulighet til å følge med og gripe inn her.

Selv om aktivitetsplikten ikke gjelder utenfor skolens område eller skoletiden, gjelder aktivitetsplikten på skolen uavhengig av hva som er årsaken til at en elev ikke har det trygt og godt. Det vil si at skolen fremdeles har en plikt til å hjelpe eleven hvis det er forhold på fritiden, hjemme eller på skoleveien som gjør at eleven ikke opplever at det er trygt og godt å være på skolen. Dette gjelder spesielt på skoleveien, siden eleven må komme seg til og fra skolen. Derfor kan skolen ha en plikt til å sette inn tiltak på selve skoleveien, selv om dette er utenfor skoletiden og skolens område.4 Et slikt tiltak kan for eksempel være tilsyn på bestemte steder.