Rundskriv om skolemiljø
3. Retten til et trygt og godt skolemiljø
Skolemiljøreglene slår fast at alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø.1 Skolemiljøet skal fremme helse, inkludering, trivsel og læring. Dette gjelder både for det fysiske og det psykososiale skolemiljøet.
Det er hvordan eleven opplever å ha det på skolen som er avgjørende for om eleven har et trygt og godt skolemiljø.2
Elevene skal føle at skolen er et trygt sted å være. Trygghet handler om å vite at skolen tar tak hvis noe skjer. At skolemiljøet skal være godt innebærer at skolen skal arbeide for at alle elever opplever å høre til og være en del av fellesskapet. Klassemiljøet har stor betydning for elevenes trivsel. Det samme har lek, særlig for skolemiljøet til de yngste elevene.
Skolen har en plikt til å arbeide forebyggende.3 Dette innebærer at skolen skal arbeide kontinuerlig for at alle elevene har et trygt og godt skolemiljø, og forebygge at det oppstår situasjoner som gjør at elevene ikke har det trygt og godt. Skolen må vurdere om miljøet fremmer helse, inkludering, trivsel og læring ved å observere virkningene på elevene og forhold ved miljøet. Dette inkluderer å lytte til hva elevene mener om skolemiljøet.4
Kravet om å jobbe forebyggende gjelder både for det psykososiale og det fysiske skolemiljøet. Skolen må gjøre det forebyggende arbeidet strukturelt og systematisk, og kan jobbe med det både på skole-, gruppe- og individnivå. Konkret hvilke aktiviteter som skolen må gjøre, er avhengig av lokale undersøkelser og forhold. Dette står i forarbeidene til § 12-3.