Rundskriv om skolemiljø

4. Nulltoleranse

Skolene skal ha nulltoleranse mot krenkende oppførsel.1 Eksemplene på krenkelser som nevnes i loven er mobbing, vold, diskriminering og trakassering, men skolene skal ha nulltoleranse også for mindre alvorlige krenkelser. Skolen skal hverken tolerere direkte handlinger som for eksempel hatytringer, eller mer indirekte krenkelser som utestenging, isolering og baksnakking.

Selv om det ikke skal være høy terskel for hva som er krenkende oppførsel, er det ikke slik at alle kritiske utsagn eller uenigheter er en krenkelse. Skolens oppgave er også å lære elevene å tenke kritisk og å respektere andres meninger og overbevisninger. Elevene skal tåle uenigheter, både fra andre elever og fra de som jobber på skolen.

Læreren har stor frihet til å omtale kontroversielle, vanskelige og kompliserte synspunkt uten at dette er krenkelser. Uenigheter mellom lærer og elever om hvordan læreren har vurdert elevens prestasjoner er heller ikke krenkelser. En elev skal også tåle å bli irettesatt av en som jobber på skolen. Dette står i forarbeidene til § 12-3.

Terskelen for hva som er krenkende oppførsel er ikke lik for alle elever.  Elevenes alder kan ha noe å si for hvilke handlinger og ytringer som er krenkende. Det samme kan gjelde personlige forhold som religion og livssyn, seksuell orientering, kjønnsidentitet, etnisitet, funksjonsevne eller forhold ved familie- og hjemmesituasjonen til eleven. Elever kan også ha en særskilt sårbarhet hvis de for eksempel har opplevd krenkelser tidligere.