Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging
7. Vedtak om individuell tilrettelegging
Forrige kapittel
Hvis eleven har behov for individuelt tilrettelagt opplæring, skal PP-tjenesten utarbeide en sakkyndig vurdering.
7.1 Kommunen og fylkeskommunen skal fatte vedtak om individuell tilrettelegging
Kommunen eller fylkeskommunen må fatte et vedtak for at en elev skal få rett til individuelt tilrettelagt opplæring, personlig assistanse, fysisk tilrettelegging, tekniske hjelpemidler og/eller opplæring i mobilitet.
Kommunen og fylkeskommunen skal fatte vedtak både når de innvilger og når de avslår rett til individuell tilrettelegging.
Foreldrene og eleven kan kreve at kommunen eller fylkeskommunen i et vedtak tar stilling til om eleven har rett på individuell tilrettelegging eller ikke.
7.2 Delegere bort oppgaven med å fatte vedtak
Kommunen og fylkeskommunen kan fatte vedtak om individuell tilrettelegging selv, eller delegere oppgaven med å fatte vedtak til rektor eller andre ved skolen.
Kommunen eller fylkeskommunen har uansett ansvaret for å oppfylle de individuelle rettighetene til elevene, og dette ansvaret kan de ikke delegere bort. Det betyr at selv om oppgaven med å fatte vedtak om individuell tilrettelegging er delegert til noen på skolen, må kommunen eller fylkeskommunen sikre at de følger regelverket.
7.3 Krav til vedtak etter forvaltningsloven
Når kommunen og fylkeskommunen skal fatte vedtak om individuell tilrettelegging, må de følge reglene for saksbehandling i både forvaltningsloven og opplæringsloven. Saksbehandlingsreglene er der blant annet for å sikre at eleven og foreldrene får
- god informasjon om prosessen
- mulighet til å se hva avgjørelsen er basert på
- mulighet til å klage på avgjørelsen
Dette innebærer blant annet at saken skal være så godt opplyst som mulig før de fatter vedtak. Dette står forvaltningsloven § 17. Elevens meninger og hva som er til elevens beste vil også være sentralt.
7.4 Særskilte krav til vedtak om individuell tilrettelegging
Det skal komme tydelig frem av vedtaket hvilket opplæringstilbud eleven trenger for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringen. På den måten får eleven og foreldrene vite hvilken opplæring eleven har krav på, og skolen hvilken opplæring de må legge til rette for.
Hvis kommunen eller fylkeskommunen mener at eleven ikke har behov for individuell tilrettelegging, må begrunnelsen for avslaget komme tydelig frem i vedtaket. Dette er viktig for at eleven og foreldrene skal kunne forstå hvorfor eleven ikke fikk innvilget individuell tilrettelegging, og for at de skal kunne ta stilling til om de ønsker å klage eller ikke.
Et vedtak om individuell tilrettelegging kan gi rett til individuelt tilrettelagt opplæring, personlig assistanse, fysisk tilrettelegging, tekniske hjelpemidler eller opplæring i mobilitet. Hvis eleven har behov for flere av disse tilretteleggingene, kan kommunen og fylkeskommunen fatte vedtak om dette i ett og samme vedtak.
Kommunen eller fylkeskommunen må se rettighetene i sammenheng, slik at eleven får et helhetlig tilbud.
7.4.1 Varigheten til vedtak om individuell tilrettelegging
Som hovedregel bør vedtak om individuell tilrettelegging gjelde for ett opplæringsår av gangen. Hvis kommunen eller fylkeskommunen mener at eleven har et stabilt behov, kan de fatte vedtak som gjelder for mer enn ett år. Hvor lenge vedtaket skal gjelde for, må kommunen og fylkeskommunen vurdere konkret i den enkelte saken, og varigheten må komme klart frem i vedtaket.
Når det nærmer seg slutten av et opplæringsår, bør kommunen eller fylkeskommunen vurdere hvilke elever som skal ha vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring når neste opplæringsår begynner. Det er viktig at kommunen eller fylkeskommunen planlegger arbeidet i god tid.
7.5 Klage på vedtaket
Eleven eller foreldrene kan klage på et vedtak om individuell tilrettelegging. Dette følger av forvaltningsloven § 28. Klagemuligheten gjelder både når eleven har fått avslag og når hen har fått innvilget individuell tilrettelegging. I tilfeller der eleven har fått innvilget individuell tilrettelegging, kan klagen gjelde innholdet i vedtaket, saksbehandlingen og manglende gjennomføring av vedtaket.
Eleven eller foreldrene skal sende klagen til den som har fattet vedtaket. Det kan være skolen, kommunen eller fylkeskommunen. Vedtaket skal vurderes på nytt på bakgrunn av klagen.
Hvis eleven eller foreldrene ikke får medhold i klagen, skal den som har fattet vedtaket så raskt som mulig sende saken til statsforvalteren, som er klageinstans. Dette følger av opplæringsloven § 29-1. Statsforvalteren fatter endelig vedtak.
Fristen for å klage på innholdet i vedtaket eller saksbehandlingen er tre uker fra eleven eller foreldrene ble kjent med vedtaket. Dette følger av forvaltningsloven § 29. Dette innebærer ikke at eleven eller foreldrene er fratatt retten til å klage på vedtaket også ved et senere tidspunkt, hvis de mener at eleven ikke får tilretteleggingen vedtaket sier hen skal få. Eleven eller foreldrene har en løpende rett til å klage på at gjennomføringen ikke er i tråd med vedtaket.
7.6 Bruk av alternativ opplæringsarena for enkeltelever
Dersom enkeltelever skal gjennomføre deler av opplæringen på en alternativ opplæringsarena, må dette ha hjemmel i opplæringsloven. Vi arbeider for tiden med å oppdatere vår veiledning om bruk av alternativ opplæringsarena for enkeltelever. Adgangen til å benytte denne muligheten etter gjeldende regelverk, er beskrevet i punkt 5.4.3 i Meld. St. 34 (2023-2024) En mer praktisk skole – Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn:
«Mulighetene til å ta i bruk alternative opplæringsarenaer for enkeltelever er i dag begrenset. Hovedregelen er at eleven skal ha opplæringen sin i klasse/gruppe. En mindre del av opplæringen kan skje i en annen gruppe, men dersom en elev skal tas ut av opplæringen for å motta ene-undervisning, for eksempel på en alternativ opplæringsarena eller en arbeidsplass, må det i dag finnes en særskilt hjemmel til dette. Bruk av alternativ opplæringsarena kan for eksempel inngå i en elevs vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, men det er begrenset hvor stor del av opplæringen som kan legges til en slik arena. Det samme gjelder kravene til hva en elev skal lære. Det er ikke anledning til å redusere disse kravene eller redusere kompetansemål, uten et vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring. Det er kun ansatte i lærerstilling som kan ha faglig ansvar for opplæringen, også der opplæringen skjer på en alternativ opplæringsarena.»
Neste kapittel
Skolen må utarbeide en individuell opplæringsplan (IOP) for elever med vedtak om individuell tilrettelagt opplæring.