Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging
8. Individuell opplæringsplan (IOP)
Forrige kapittel
Kommunen eller fylkeskommunen fatter vedtak om at eleven har rett på individuelt tilrettelagt opplæring.
8.1 Skolen skal utarbeide en individuell opplæringsplan for eleven
Skolen skal utarbeide en individuell opplæringsplan (IOP) for eleven som har rett på individuelt tilrettelagt opplæring. Dette følger av opplæringsloven § 11-10. Formålet med IOP-en er å utvikle kortfattede og praktiske planer til hjelp i planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæringen. IOP-en er et middel for å sikre likeverdig opplæring for eleven.
Det er ikke krav til IOP for elever som kun har rett til personlig assistanse, fysisk tilrettelegging, tekniske hjelpemidler eller opplæring i mobilitet. Skolen må imidlertid lage en plan for opplæring i de kompenserende ferdighetene for elevene som har rett til opplæring i mobilitet og i tekniske hjelpemidler.
En IOP skal bygge på vedtaket om individuelt tilrettelagt opplæring. Den kan ikke inneholde nye eller andre rettigheter for eleven enn de som kommer frem av vedtaket. IOP-en er skolens arbeidsverktøy, og skal være et dynamisk dokument til bruk når skolen planlegger, gjennomfører og vurderer opplæringen. IOP-en skal ta utgangspunkt i overordnet del av læreplanverket og læreplanen i de ulike fagene. Den individuelle opplæringsplanen må samordnes med planen for klassen, slik at den individuelt tilrettelagde opplæringen ses i sammenheng med den samlede opplæringen eleven får. IOP-en trenger ikke å være et omfattende dokument, og innholdet i planen skal være nyttig og praksisnært.
Skolen skal utarbeide IOP-en så raskt som mulig etter at kommunen eller fylkeskommunen har fattet vedtaket om individuelt tilrettelagt opplæring. Dette vil sikre at elevens rettigheter etter vedtaket blir gjennomført. Av og til kan det være aktuelt å begynne å utarbeide en IOP tidligere i prosessen, men skolen kan ikke ta planen i bruk før vedtaket er fattet. Eleven har rett til individuelt tilrettelagt opplæring fra vedtakstidspunktet, eller fra det tidspunktet som står i vedtaket. Når skolen utarbeider en IOP må de samarbeide med foreldrene og sørge for at elevens rett til å medvirke blir ivaretatt.
8.2 Samarbeid og medvirkning
For å sikre at eleven opplever sammenheng i hele opplæringen, bør skolen utarbeide IOP-en i det profesjonsfaglige fellesskapet. Det kan også være aktuelt å trekke inn andre aktører og instanser når skolen skal utarbeide IOP. Det kan for eksempel være fagmiljøer som tidligere har utredet eller fulgt opp eleven, og som derfor har kunnskap som kan være relevant for opplæringstilbudet.
PP-tjenesten som har kjennskap til skolens rammer og organisering kan veilede skolen om å utarbeide IOP. Når elevens behov endrer seg må skolen også oppdatere IOP-en, men innenfor rammene av vedtaket.
Skolen må ivareta elevens rett til å bli hørt og få medvirke når de arbeider med elevens IOP. Den individuelle opplæringsplanen har stor innvirkning på elevens skolehverdag, og elevens synspunkt og innspill kan være viktig for at eleven får eierskap til planen. Skolen må også samarbeide med foreldrene. Å involvere eleven og foreldrene vil kunne gi god forståelse for hva eleven har behov for knyttet til den praktiske gjennomføringen av opplæringen, og skape gode forutsetninger for godt innhold og videre samarbeid.
Underveisvurdering
Elever som får individuelt tilrettelagt opplæring, skal ha underveisvurdering ut fra målene i IOP-en. Dette står i opplæringsforskriften § 9-11. Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring, øke kompetansen i fag og gjøre opplæringen bedre tilrettelagt for eleven. Underveisvurderingen kan være muntlig, skriftlig eller begge deler.
8.3 Innholdet i en individuell opplæringsplan
En individuell opplæringsplan skal inneholde
- målene for opplæringen
- innholdet i opplæringen
- gjennomføring av opplæringen
8.3.1 Målene for opplæringen
IOP-en skal vise målene for den individuelt tilrettelagte opplæringen. Opplæringen skal følge kompetansemålene i læreplanverket, med mindre det går tydelig frem av vedtaket at den ikke skal det. Målene kan både gjelde kompetanse i bestemte fag og grunnleggende ferdigheter, men også kompetanse som er omtalt i overordnet del av læreplanverket, slik som sosiale mål.
For noen elever skal skolen vurdere og beskrive hvor de kan sette inn tiltak slik at eleven kan oppnå kompetansemålene på lik linje med medelevene sine. For andre elever kan det være aktuelt å gjøre avvik fra læreplanen i flere eller alle fag, hvis dette står beskrevet i vedtaket. Målene kan settes for ulike tidsperioder, og det må være samsvar mellom vedtaket og planen.
IOP-en kan ha flere målnivåer. Overordnede mål er gjerne langsiktige og kan hentes fra visjoner i overordnet del av læreplanverket eller fra den sakkyndige vurderingen. Disse skal henge sammen med, og være et grunnlag for å utarbeide, arbeidsmål. Arbeidsmålene bør være konkrete og mer kortsiktige, og utformes slik at skolen kan svare ja eller nei på om eleven har nådd målet. Arbeidsmålene skal være relevante for underveisvurdering og års-evalueringen, og skal justeres etter elevens utvikling og måloppnåelse.
8.3.2 Innholdet i opplæringen
IOP-en skal si noe om hvilke fag, deler av fag, eller konkrete områder eleven skal få individuelt tilrettelagt opplæring i. Det bør også være tydelig at eleven skal følge opplæringen etter læreplanene for fagene der eleven ikke skal ha IOP.
Mål og innhold henger nøye sammen, og det er viktig at skolen utformer innholdet på bakgrunn av målene i IOP. Å velge innhold i IOP-en krever en operasjonalisering av kompetansemålene i læreplanen for faget. Innholdet må tilpasses elevens behov og forutsetninger for læring slik det står i vedtaket.
IOP-en bør beskrive ulike tiltak skolen skal iverksette, knyttet til målene for de ulike fagene og områdene. For å sikre helhet og sammenheng for eleven, er det viktig at skolen også ser innholdet i sammenheng med klassens plan. Det kan også være aktuelt med en avgrensning på grunnlag av målene for trinnet.
8.3.3 Gjennomføring av opplæringen
IOP-en skal beskrive hvordan skolen skal gjennomføre den individuelt tilrettelagte opplæringen. Det kan blant annet være aktuelt å si noe om hvordan skolen skal organisere opplæringen og bruke den avsatte tiden. Alle lærerne som har eleven er ansvarlige for å legge til rette for tiltakene i IOP-en.
En beskrivelse av hvordan skolen skal organisere opplæringen bør være knyttet til målene, og beskrive
- arbeidsmåter
- læremidler
- opplæringsarenaer
- støttemateriell
- læringsressurser
Beskrivelsen bør inneholde informasjon om opplæringen skal foregå i klasserommet, i mindre grupper eller som ene-undervisning.
Når det gjelder tidsbruk kan det være aktuelt at IOP-en gir en oversikt over hvor mye tid som totalt er satt av til elevens individuelt tilrettelagte opplæring, og hvor mye av tiden skolen skal bruke på ulike aktiviteter. Det er viktig at eleven får ta del i aktiviteter og arbeidsmåter som gjør at hen opplever tilhørighet til klassen. Skolen må balansere dette mot tilretteleggingene som er nødvendige for at eleven skal få et opplæringstilbud i samsvar med evnene og forutsetningene sine. Disse vurderingene henger sammen med vurderingen av hva som er elevens beste.
8.4 Avvik mellom opplæringen eleven har fått og vedtaket
Skolen skal planlegge og gjennomføre opplæringen slik at eleven får den tilretteleggingen hen har krav på. Det er viktig at eleven og/eller foreldrene er godt kjent med vedtaket og følger med på hvilket opplæringstilbud eleven faktisk får. Det kan være mange årsaker til at opplæringen eleven har krav på, og den opplæringen som eleven faktisk får tildelt, ikke samsvarer.
Hvis eleven mister timer, skal hen få ta igjen disse så langt det er pedagogisk forsvarlig. Hensynet til elevens beste er viktig i denne vurderingen. Gjennom vedtaket har eleven fått rett til en opplæring som skal sikre at eleven får tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Hvis noe av denne opplæringen ikke blir gitt, kan det føre til at elevens opplæringstilbud ikke lenger gir tilfredsstillende utbytte. Da oppfyller ikke skolen pliktene sine etter opplæringsloven. Elever og foreldre kan klage på gjennomføring av den individuelle tilretteleggingen.
Neste kapittel
En gang i året skal skolen lage en skriftlig oversikt over den individuelt tilrettelagte opplæringen eleven har fått, og vurdere utviklingen til eleven ut fra målene som er satt i IOP-en.