Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging
9. Årlig evaluering av utbyttet av den individuelt tilrettelagte opplæringen
Forrige kapittel
Skolen skal utarbeide en individuell opplæringsplan for eleven som har fått vedtak om individuell tilrettelagt opplæring.
9.1 Skolen skal evaluere utbyttet av den individuelt tilrettelagte opplæringen en gang i året
En gang i året skal skolen utarbeide en skriftlig oversikt over den individuelt tilrettelagte opplæringen eleven har fått, og vurdere utviklingen til eleven ut fra målene som er satt i IOP-en. Dette står i opplæringsloven § 11-11. Eleven eller foreldrene skal få tilgang til oversikten og vurderingen.
I tillegg til den årlige evalueringen har eleven rett til individuell vurdering, det vil si underveisvurdering og sluttvurdering i fag, orden og oppførsel. Det står i opplæringsloven § 2-3. Underveisvurderingen kan skrives i IOP-en, da den vil være et grunnlag for vurderingen til årsrapporten.
9.2 Vurdere om eleven fortsatt har behov for individuelt tilrettelagt opplæring
Når skolen har vurdert elevens utvikling må de også vurdere om eleven fortsatt har behov for individuelt tilrettelagt opplæring, eller om hen kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet. Denne vurderingen må de gjøre i samarbeid med foreldrene og/eller eleven.
9.2.1 Vurderingen viser at eleven fortsatt har behov for individuelt tilrettelagt opplæring
Kommunen og fylkeskommunen må hente inn ny sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten hvis de mener at eleven fortsatt har behov for individuelt tilrettelagt opplæring etter at perioden for den sakkyndige vurderingen er utløpt, eller hvis de mener at elevens behov for individuelt tilrettelagt opplæring er endret.
Hvis elevens utvikling er relativt stabil og behovet er tilnærmet det samme som tidligere, kan PP-tjenesten utarbeide en sakkyndig vurdering på grunnlag av den tidligere sakkyndige vurderingen, den årlige vurderingen og annen informasjon som dokumenterer elevens behov og utvikling. Kommunen eller fylkeskommunen fatter nytt vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring på bakgrunn av den sakkyndige vurderingen og evalueringen. Eleven og/eller foreldrene må samtykke til at kommunen eller fylkeskommunen utarbeider ny sakkyndig vurdering og før de fatter nytt vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring.
9.2.2 Vurderingen viser at eleven ikke lenger har behov for individuelt tilrettelagt opplæring
Skolen må jevnlig vurdere elevens behov for individuelt tilrettelagt opplæring. Dette kan de gjøre når de utarbeider årsrapporten. Hvis kommunen eller fylkeskommunen vurderer at det ikke lenger er behov for individuelt tilrettelagt opplæring, kan de avslutte saken ved at de ikke fatter nytt vedtak. Skolen, eleven og/eller foreldrene må samarbeide og sørge for en god overgang til den ordinære opplæringen. Eleven eller foreldrene kan alltid kreve at skolen sender henvisning til PP-tjenesten, også når skolen mener eleven ikke har behov for videre individuell tilrettelagt opplæring.