Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging

2. Tilpasset opplæring

I opplæringsloven § 11-1 står det at skolen har en plikt til å tilpasse opplæringen. Tilpasset opplæring er ikke en individuell rett for den enkelte eleven, og skolen skal utforme og legge til rette slik at alle elevene får et tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Opplæringen skal også tilpasses for de elevene som har individuell tilrettelegging.

Tilpasset opplæring er et overordnet prinsipp. Skolen skal legge til rette for en opplæring som ivaretar både fellesskapet og hver enkelt elev, slik at elevene får best mulig utbytte av opplæringen. Alle elevene må få muligheter til å lære og utvikle seg uavhengig av forutsetningene sine. Dette gjelder også elever med stort læringspotensial.

Tilpasningene skal i hovedsak skje innenfor fellesskapet. Skolen må sørge for at elevene opplever å høre til og at de er en del av fellesskapet, og skal jobbe aktivt for at elevene er inkludert både faglig og sosialt.

Skolen må bruke handlingsrommet som ligger innenfor rammen av tilpasset opplæring, og sette i gang tiltak som fremmer læring og forebygger vansker. Hvilke tilpasninger den enkelte skole kan gjøre, avhenger blant annet av lærertetthet, lærernes kompetanse, pedagogiske praksis og skolens ledelse. Hvordan den enkelte kommune og fylkeskommune utnytter ressursene, er avgjørende for hvordan skolen kan legge til rette for tilpasset opplæring.

Skolen kan blant annet tilpasse opplæringen gjennom

  • arbeidsformer og pedagogiske metoder
  • bruk av læremidler
  • organisering

og i arbeidet med

  • læringsmiljøet
  • læreplaner
  • vurdering

Lærerne må bruke sitt faglige skjønn når de tilpasser opplæringen. Hvis skolen klarer å tilpasse opplæringen til et mangfoldig elevgrunnlag ved å sette inn egnede tiltak, vil flere elever kunne få tilfredsstillende utbytte av opplæringen uten å ha behov for individuell tilrettelegging.

Skolen må involvere elevene i vurderinger og valg ut fra hva som er hensiktsmessig ut fra for alderen, utviklingen og modenhetsnivået deres. 1 

Tilpasset opplæring for voksne deltakere

Opplæringen i forberedende opplæring og videregående opplæring for voksne skal bygge på kompetansen til den enkelte deltaker og hva som er nødvendig for å oppnå ønsket sluttkompetanse. Dette opplæringsløpet er mer fleksibelt. Det er heller ikke samme krav til for eksempel organisering og timetall til opplæringen for deltakere som til opplæringen for elever. Skolen har dermed et større handlingsrom til å gjøre mer tilrettelegging innenfor tilpasset opplæring for deltakere enn for elever, før kommunen eller fylkeskommunen må fatte vedtak om individuell tilrettelegging.

Neste kapittel

Skolen skal følge med om elevene får tilfredsstillede utbytte av opplæringen.