Voksne deltakeres rett til forberedende opplæring i grunnleggende ferdigheter
Voksne har rett til forberedende opplæring hvis de har behov for opplæring i fag eller i de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. De som har rett til forberedende opplæring kan også ha rett til individuell tilrettelegging.
Retten til forberedende opplæring for voksne
Opplæringsloven kapittel 18 handler om hvem som har rett til forberedende og videregående opplæring for voksne.
Voksne som trenger opplæring i «fag» eller i «grunnleggende ferdigheter», men som ikke lenger har rett til grunnskoleopplæring1, har rett til forberedende opplæring for voksne.2 Med «grunnleggende ferdigheter» mener vi de grunnleggende ferdighetene som står i læreplanen. I dagens læreplaner er dette lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. Med «fag», sikter vi til fag som er omfattet av læreplanverket.3
Rett til opplæring for å kunne utvikle eller holde ved like grunnleggende ferdigheter
Opplæringsloven kapittel 19 handler om hva opplæringen for voksne deltakere skal inneholde (se Læreplaner i voksenopplæringen og opplæringsforskriften § 15-26 tredje ledd), hvordan den skal bli organisert, og hvilke rettigheter deltakerne har.
Dersom den voksne har særlige behov for å kunne utvikle eller holde ved like grunnleggende ferdigheter, har hen rett til individuell tilrettelegging. Dette står i opplæringsloven § 19-6.
«Grunnleggende ferdigheter» i opplæringsloven § 19-6 er ment å gjelde både grunnleggende ferdigheter etter læreplanverket og andre grunnleggende ferdigheter, som for eksempel aktiviteter i dagliglivet (ADL-trening).4
Et behov for å utvikle eller holde ved like andre grunnleggende ferdigheter enn ferdighetene i læreplanverket, gir ikke i seg selv gir rett til forberedende opplæring.5
Vurdere hva den voksne har rett til
Det er som hovedregel kommunen som skal oppfylle retten til forberedende opplæring for voksne. Dette følger av opplæringsloven § 28-1. Når kommunen skal ta stilling til hva den voksne har rett til, må den først vurdere om deltakeren har rett til forberedende opplæring for voksne etter § 18-2. I denne vurderingen må kommunen ta stilling til om deltakeren har behov for opplæring i fag og/eller i grunnleggende ferdigheter. I denne sammenhengen er de grunnleggende ferdighetene de som følger av læreplanen for fag.
Hvis deltakeren har rett til opplæring etter § 18-2, må kommunen videre vurdere om deltakeren har behov for opplæring for å kunne utvikle eller holde ved like grunnleggende ferdigheter. I denne sammenhengen omfatter grunnleggende ferdigheter også for eksempel ADL-trening. Da må deltakeren ha vedtak om individuell tilrettelegging.6