Helsetilsynet og Utdanningsdirektoratets veileder for felles tilsyn med meldeplikten til barnevernet

2. Lovgrunnlag

2.1. Statsforvalterens myndighet til å føre tilsyn på de ulike områdene

Statsforvalteren kan føre tilsyn med lovligheten av kommunens oppfyllelse av plikter etter særlovgivningen, jf. lov om kommuner og fylkeskommuner av 22.06.2018 nr. 83. (kommuneloven) § 30-2.

Statsforvalterens myndighet til å føre tilsyn følger av:

  • helse- og omsorgstjenesteloven § 12-3
  • opplæringsloven § 29-2
  • barnehageloven § 54
  • barnevernloven § 17-3

Ved eventuelle lovbrudd kan statsforvalteren fatte vedtak om pålegg etter kommuneloven § 30-4. Unntak gjelder for lovbrudd tilknyttet helsestasjons- og skolehelsetjenesten, hvor det er Helsetilsynet som kan vedta pålegg etter helsetilsynsloven § 8.

Videre i dette kapitlet gir vi en oversikt over hvilke krav som blir undersøkt i tilsynet.

2.2. Meldeplikten til barnevernet

Meldeplikten går fram av følgende bestemmelser:

  • helsepersonelloven § 33
  • opplæringsloven § 24-3
  • barnehageloven § 46

Hensikten med å ta inn meldeplikten i særlovgivningen, er å tydeliggjøre den enkelte ansattes selvstendige plikt til å melde fra til barnevernet, uavhengig av taushetsplikten. Meldeplikt til barnevernet er også regulert i barnevernsloven § 13-2. Innholdet i meldeplikten i særlovene og barnevernsloven er innholdsmessig lik. Barnehageloven § 46 har imidlertid ikke med punktet om alvorlige atferdsvansker. Språklige og begrepsmessige endringer som kom med ny barnevernslov som trådte i kraft 1. januar 2023, har ingen betydning for forståelsen for innholdet i meldeplikten.

En forutsetning for meldeplikten er at ansatte som utfører tjenester eller arbeid etter barnehageloven, opplæringsloven og helse- og omsorgstjenesteloven, har en oppmerksomhet mot barns behov for tiltak fra barnevernet. Oppmerksomhetsplikten inngår i bestemmelsene om meldeplikt.

2.3. Barnevernets plikt til å gi tilbakemelding til meldere

Barnevernets plikt til å gi tilbakemelding til dem som har meldt bekymring til barnevernet følger av barnevernsloven § 13-3.

2.4. Krav til internkontroll

Kommunen (ved kommunedirektøren) skal gjennom sin internkontroll sikre at de som utfører tjeneste eller arbeid i barnevernet og skoler, oppfyller meldeplikten, jf. kommuneloven § 25-1.

Kommunen skal etter helsepersonelloven § 16 organisere virksomheten slik at helsepersonell blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter. Bestemmelsen må ses i sammenheng med helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 tredje ledd, som fremhever grunnleggende krav til internkontroll, og med forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.

Selv om reguleringen av internkontroll går frem av ulike lov- og forskriftsbestemmelser, vil kravene til internkontroll som undersøkes i dette tilsynet innholdsmessig være sammenfallende.

Kommunen skal ha internkontroll for å sikre at de som barnehagemyndighet gir veiledning og fører tilsyn for å påse at barnehagene oppfyller meldeplikten, jf. barnehageloven §§ 10, 46 og 53, jf. kommuneloven § 25-1.