Helsetilsynet og Utdanningsdirektoratets veileder for felles tilsyn med meldeplikten til barnevernet
2. Lovgrunnlag
2.1. Statsforvalterens myndighet til å føre tilsyn på de ulike områdene
Statsforvalteren kan føre tilsyn med lovligheten av kommunens oppfyllelse av plikter etter særlovgivningen, jf. lov om kommuner og fylkeskommuner av 22.06.2018 nr. 83. (kommuneloven) § 30-2.
Statsforvalterens myndighet til å føre tilsyn følger av:
- helse- og omsorgstjenesteloven § 12-3
- opplæringsloven § 29-2
- barnehageloven § 54
- barnevernloven § 17-3
Ved eventuelle lovbrudd kan statsforvalteren fatte vedtak om pålegg etter kommuneloven § 30-4. Unntak gjelder for lovbrudd tilknyttet helsestasjons- og skolehelsetjenesten, hvor det er Helsetilsynet som kan vedta pålegg etter helsetilsynsloven § 8.
Videre i dette kapitlet gir vi en oversikt over hvilke krav som blir undersøkt i tilsynet.
2.2. Meldeplikten til barnevernet
Meldeplikten går fram av følgende bestemmelser:
- helsepersonelloven § 33
- opplæringsloven § 24-3
- barnehageloven § 46
Hensikten med å ta inn meldeplikten i særlovgivningen, er å tydeliggjøre den enkelte ansattes selvstendige plikt til å melde fra til barnevernet, uavhengig av taushetsplikten. Meldeplikt til barnevernet er også regulert i barnevernsloven § 13-2. Innholdet i meldeplikten i særlovene og barnevernsloven er innholdsmessig lik. Barnehageloven § 46 har imidlertid ikke med punktet om alvorlige atferdsvansker. Språklige og begrepsmessige endringer som kom med ny barnevernslov som trådte i kraft 1. januar 2023, har ingen betydning for forståelsen for innholdet i meldeplikten.
En forutsetning for meldeplikten er at ansatte som utfører tjenester eller arbeid etter barnehageloven, opplæringsloven og helse- og omsorgstjenesteloven, har en oppmerksomhet mot barns behov for tiltak fra barnevernet. Oppmerksomhetsplikten inngår i bestemmelsene om meldeplikt.
2.3. Barnevernets plikt til å gi tilbakemelding til meldere
Barnevernets plikt til å gi tilbakemelding til dem som har meldt bekymring til barnevernet følger av barnevernsloven § 13-3.
2.4. Krav til internkontroll
Kommunen (ved kommunedirektøren) skal gjennom sin internkontroll sikre at de som utfører tjeneste eller arbeid i barnevernet og skoler, oppfyller meldeplikten, jf. kommuneloven § 25-1.
Kommunen skal etter helsepersonelloven § 16 organisere virksomheten slik at helsepersonell blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter. Bestemmelsen må ses i sammenheng med helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 tredje ledd, som fremhever grunnleggende krav til internkontroll, og med forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Selv om reguleringen av internkontroll går frem av ulike lov- og forskriftsbestemmelser, vil kravene til internkontroll som undersøkes i dette tilsynet innholdsmessig være sammenfallende.
Kommunen skal ha internkontroll for å sikre at de som barnehagemyndighet gir veiledning og fører tilsyn for å påse at barnehagene oppfyller meldeplikten, jf. barnehageloven §§ 10, 46 og 53, jf. kommuneloven § 25-1.