Helsetilsynet og Utdanningsdirektoratets veileder for felles tilsyn med meldeplikten til barnevernet
1. Om tilsynet
1.1. Tilsynets tema og formål
Statsforvalteren skal undersøke hvordan meldeplikten til barnevernet praktiseres i barnehager, skoler, helsestasjon og skolehelsetjenesten. Om ansatte melder skal ikke være personavhengig og tilfeldig, men være resultatet av systematisk styring og ledelse (internkontroll). Statsforvalteren skal undersøke hvordan kommunen og fylkeskommunen gjennom sin internkontroll sikrer at ansatte ivaretar meldeplikten. Når vi omtaler kommunens ansvar for skolen, omfatter det også fylkeskommunen. Tilsvarende skal statsforvalteren undersøke om kommunen sikrer at barnevernet gir tilbakemelding til dem som har sendt melding om bekymring for et barn.
Barnevernet er avhengig av å få informasjon om bekymringer om barnets omsorgs- og livssituasjon for å kunne vurdere om det er behov for hjelp og omsorg og eventuelt gi slik hjelp til rett tid. Dersom barnevernet ikke får nødvendige bekymringsmeldinger, kan det føre til at barn blir utsatt for omsorgssvikt, eller at det tar for lang tid før barn får hjelp, omsorg og beskyttelse. Det er derfor viktig at de som har den daglige kontakten med barn, melder fra når vilkårene for å melde er oppfylt.
Utdanningsdirektoratet og Statens helsetilsyn (Helsetilsynet) har utviklet et felles tilsyn for å legge til rette for at statsforvalteren kan gjøre samtidige undersøkelser av meldeplikten på flere områder. Formålet med tilsynet er å bidra til å øke etterlevelse av meldeplikten slik at barn som er utsatt for omsorgssvikt får nødvendig hjelp.
1.2. Leseveiledning
Meldeplikten skal i veilederen forstås som den delen av de ansattes opplysningsplikt til barnevernet som gjelder å melde på eget initiativ. Opplysningsplikt som følge av pålegg fra barnevernet, faller derfor utenfor.
I veilederen bruker vi begrepet ansatte som samlebetegnelse for alle som har plikt til å melde etter særlovgivningen, det vil si «enhver som utfører tjeneste eller arbeid» etter barnehageloven § 46, «tilsette» i skolen etter opplæringsloven § 24-3 og den som «yter helsehjelp» etter helsepersonelloven § 33.
Helsestasjons- og skolehelsetjenesten omfatter helsestasjon 0–5 år og helsestasjon for ungdom (ungdom opp til 20 år) og skolehelsetjenesten 5–20 år.
Begrepet internkontroll benyttes som felles begrep der vi beskriver kommunens styring.
Det rettslige grunnlaget for alle sider av tilsynet er beskrevet i veilederens kapittel 2. I kapittel 3 gir vi en nærmere beskrivelse av innholdet i meldeplikten og barnevernets plikt til å gi tilbakemeldinger til melder. I kapitlet beskrives videre hvordan kommunens internkontroll skal bidra til å oppfylle kravene. Kapittel 4 omhandler beskrivelser av hvordan tilsynet skal planlegges, gjennomføres og følges opp.
For dette felles tilsynet har vi lagt opp til en fremgangsmåte med elementer fra begge etaters tilsynsprosesser, jf. Utdanningsdirektoratets Metodehåndbok for tilsyn etter barnehageloven og opplæringsloven og Helsetilsynets veileder for systemrevisjon og retningslinjen for oppfølging og avslutning av tilsyn.
Dersom statsforvalteren ikke tidligere har gjennomført felles tilsyn med fagområdene, må tilsynslaget gjøre seg kjent med hverandres arbeidsmåter og metodikk. Tilsynslaget er personene som sammen gjennomfører tilsynet.