Funn fra tilsyn med privatskolene i 2023
Tilsyn med opplæringen
Gjennomføring av Elevundersøkelsen
Skolen har ansvar for å gjennomføre Elevundersøkelsen. Dette innebærer at de må bestille brukernavn til alle elevene på de obligatoriske trinnene. De må videre formidle brukernavnene til alle elevene som skal besvare undersøkelsen. Det er frivillig for elevene å svare.
I tilsyn med fjorten skoler fant vi at disse skolene ikke hadde bestilt og fordelt brukernavn til Elevundersøkelsen til alle elevene på de obligatoriske trinnene. Overfor én av skolene varslet vi vedtak med pålegg om å rette bruddet fra og med kommende Elevundersøkelse, mens i de øvrige tilsynene redegjorde kommunen med én gang på en slik måte at vi vurderte det som sannsynliggjort at skolene heretter vil oppfylle kravet.
Elevundersøkelsen er en sentral kilde til informasjon om hvordan elevene opplever sitt lærings- og skolemiljø. Det er derfor viktig at elevene blir gitt anledning til å uttrykke sin mening. Vi kontrollerer derfor dette temaet i tilsyn hvert år.
Spesialundervisning
Planlegge spesialundervisning
Alle tre skolene som vi førte tilsyn med, hadde inkluderende opplæringsplaner (IOP-er) som inneholdt beskrivelser av hvilket innhold spesialundervisningen skulle ha, men beskrivelsene av innholdet var ikke i samsvar med vedtakene. Videre så vi i to av tilsynene at skolene ikke utarbeidet IOP-er snarest mulig for elevene som hadde vedtak om spesialundervisning. IOP-ene samsvarte ikke med vedtakene i sin beskrivelse av hvordan skolene skulle organisere spesialundervisningen, og at IOP- ene heller ikke inneholdt beskrivelser av avvik fra de ordinære læreplanene og hvilke mål elevene skal nå. Beskrivelsene av innholdet, hvilke avvik fra ordinære læreplaner og hvilke mål elevene skal nå, var heller ikke i samsvar med vedtakene.
Det er vedtaket som fastsetter rammene for spesialundervisningen. IOP-ene skal være i samsvar med vedtaket og kan ikke inneholde nye eller andre rettigheter for eleven enn det som kommer frem av vedtaket. IOP-ene skal være lærernes arbeidsverktøy i gjennomføringen av spesialundervisningen. Det er derfor viktig at IOP-ene er utarbeidet i samsvar med innholdet i vedtakene.
Spesialundervisning og internkontroll
Styret skal sikre at skolen henviser elever til PPT uten ugrunnet opphold i de tilfellene regelverket krever det. Styret skal sikre at elevene får spesialundervisning i samsvar med vedtaket som er fattet og at spesialundervisningen settes i gang fra vedtaksdato eller den datoen vedtaket fastsetter. Videre må styret sikre at skolen sender en årsrapport med et innhold i samsvar med regelverket til elever over 15 år, foreldrene og kommunen.
I begge tilsynene med dette temaet fant vi at styret ikke sikret at skolen henviste elever til PPT uten ugrunnet opphold i de tilfellene opplæringsloven krever det, at skolen ikke gjennomførte spesialundervisningen i samsvar med vedtaket og at skolen ikke satte i gang spesialundervisningen fra vedtaksdato eller fra den datoen vedtaket fastsetter. Videre avdekket vi i begge tilsynene at styret ikke hadde sikret at skolen sendte årsrapport med et innhold i samsvar med regelverket til elever over 15 år, foreldre og kommunen.
Elever som ikke har et tilfredsstillende utbytte av opplæringen, har rett på spesialundervisning. Det er derfor viktig at skolen henviser eleven til PPT så snart det er klart at eleven ikke har et tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Vedtaket om spesialundervisning gir rettigheter til eleven, og setter rammene for spesialundervisningen. Derfor er det viktig å kontrollere at spesialundervisningen blir satt i gang til riktig tidspunkt, og at den blir gjennomført med et innhold som samsvarer med vedtaket.
Skolens arbeid med elevens utbytte av opplæringen
Styret må sørge for at skolen oppfyller kravene til innholdet i opplæringen og elevenes rett til å kjenne til dette. Styret må også sørge for at skolen gir underveisvurdering som fremmer læring og bidrar til at elevene øker sin kompetanse, og at skolen gir halvårsvurdering til elevene. Videre må styret sørge for at skolen vurderer og følger opp den enkelte elevens utbytte av opplæringen og at skolen vurderer om det er elever på 1.-4. trinn som står i fare for å bli hengende etter i lesing, skriving eller regning og om disse elevene raskt får egnet intensiv opplæring slik at de oppnår forventet progresjon.
Vi gjennomførte tre tilsyn med skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen. I ett av tilsynene fant vi ikke brudd på regelverket. I ett av de andre tilsynene fant vi brudd på regelverket i tre av fjorten kontrollspørsmål. I det siste tilsynet fant vi brudd på regelverket i fem av åtte kontrollspørsmål. Vi så at en av skolene ikke drev virksomheten slik at opplæringen dekket læreplanen i faget. Ved en av skolene så vi også at skolen ikke ble drevet slik at lærerne oppfylte elevenes rett til å kjenne til læreplanen i faget og at styret ikke hadde sørget for at skolen ga opplæring i samsvar med de godkjente læreplanene. En av skolene drev ikke virksomheten slik at faglærere fra og med 8. årstrinn ga elevene halvårsvurdering uten karakter midt i opplæringsperioden, og på slutten av opplæringsåret i fag som ikke blir avsluttet. I ett av tilsynene avdekket vi også at skolen ikke drev virksomheten slik at faglærerne i halvårsvurderingen ga elevene informasjon om elevenes kompetanse og veiledning om hvordan elevene kunne øke sin kompetanse.
I ett av tilsynene med elevenes utbytte av opplæringen kontrollerte vi også skolens plikt til å samarbeide med andre tjenesteytere uten at det er knyttet til oppfølging av en bestemt elev. Skolen skal samarbeide med andre offentlige tjenester for at skolen og andre tjenesteytere skal kunne utføre oppgaver som de er pålagt ved lov eller forskrift. Det er kommunen som etter forskrift om helsestasjon- og skolehelsetjeneste skal tilby helsestasjon og skolehelsetjeneste til barn og ungdom i alderen 0-20 år. Etter privatskoleloven § 3-6a tredje ledd skal skolen samarbeide med andre tjenesteytere slik at skolen og de andre tjenesteyterne kan ivareta sine oppgaver etter lov og forskrift. Vi avdekket at styret ikke hadde sørget for at skolen samarbeidet med kommunen slik at kommunen kunne ivareta sin oppgave med å tilby skolehelsetjeneste.
Tilsynstemaet omfatter gjennomføringen av opplæringen for alle elevene på skolen. Hvis skolene ikke oppfyller disse kravene, vil konsekvensen omfatte mange elever. Vi vurderer derfor at dette er et viktig tema å kontrollere. Vi så imidlertid at våre sektoromspennende kilder antakelig ikke ga pålitelig informasjon i valg av skoler for tilsynene. Årsaken er sannsynligvis at resultatene fra kildene er hentet fra tiden elevene fikk mye hjemmeundervisning under koronapandemien, og at de dermed ikke opplevde å få den opplæringen og underveisvurderingen som var nødvendig.
Spesialkompetanse ved montessoriskoler
Styret skal sørge for at skolen oppfyller kravene til spesialkompetanse relatert til den pedagogiske retningen skolen er godkjent for. Våren 2023 innhentet vi informasjon om spesialkompetanse ved 82 montessoriskoler. I løpet av høsten fikk 28 skoler varsel om vedtak. I 19 tilsyn fant vi at skolene ikke hadde minst femti prosent av den samlede stillingsprosenten av undervisningsstillingene ved skolen dekket av undervisningspersonale med spesialkompetanse innenfor montessoripedagogikk. Fem skoler har fortsatt ikke rettet pålegget. En skole påklagde vårt vedtak til Kunnskapsdepartementet. Klagesaken er ferdigbehandlet, KD opprettholdt vårt vedtak og vi har satt ny rettefrist.
Montessoriskolene er godkjent på grunnlag av montessoripedagogikken som en anerkjent pedagogisk retning. For å sikre at skolene gir elevene opplæring i tråd med den alternative pedagogikken, må skolen ha undervisningspersonale med spesialkompetanse. Kravet er at minst halvparten av undervisningspersonalet på skolen skal ha spesialkompetanse innenfor montessoripedagogikk. Kravet gjelder kun for personalet som er ansatt i undervisningsstillinger. Daglig leder og annet personale i skolen er ikke omfattet. Det at kravet kun er satt til 50 prosent, gir skolene stor fleksibilitet ved blant annet utskifting av personalet. Ut fra de tilsynene vi har gjennomført, ser vi at det er mangel på montessoripedagoger. Erfaringene fra tilsyn med samme tema tidligere år, viser det samme. Mange skoler melder om utfordringer med å få ansatt undervisningspersonale som oppfyller kravet til spesialkompetanse, særlig i distriktene. Tilbakemeldingene fra noen av skolene kan tilsi at de ikke har oppfylt kravet på mange år.
Skolemiljø og internkontroll
Styret skal sikre at alle som arbeider på skolen, oppfyller pliktene til å varsle og undersøke ved mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø, eller blir krenket av en som arbeider på skolen. Styret skal også sikre at skolen og styret som skoleeier oppfyller plikten til å undersøke saken ved mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø, eller blir krenket av en som arbeider på skolen. I de seks tilsynene med skolemiljø og internkontroll som vi gjennomførte, fant vi brudd på regelverket i alle tilsynene. Tilsynene var noe ulikt innrettet.
I fire av tilsynene fant vi at styret ikke avdekket og fulgte opp med korrigerende tiltak for å hindre eller forebygge risikoen for at varslingsplikten og dokumentasjonsplikten ikke ble oppfylt. Fire tilsyn viste også at skolen ikke dokumenterte hva som ble gjort for å hindre eller forebygge brudd på varslingsplikten og dokumentasjonsplikten og at ikke alle som arbeider på skolen varslet i tide, avhengig av situasjonens alvorlighet og ved mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø, eller blir krenket av en som arbeider på skolen.
I to av tilsynene fant vi at styret ikke avdekket og fulgte opp med korrigerende tiltak for å hindre eller forebygge risikoen for at undersøkelsesplikten og dokumentasjonsplikten ikke blir oppfylt. To skoler/styrer hadde ikke dokumentert hva som ble gjort for å oppfylle undersøkelsesplikten og internkontrollen til to styrer var ikke tilpasset for å hindre eller forebygge brudd på undersøkelsesplikten og dokumentasjonsplikten. Det var også to skoler/styrer som ikke gjennomførte de undersøkelser som fra en faglig standard med rimelighet kan forventes. Daglig leder ved to av skolene varslet ikke til styret i alvorlige tilfeller, og ved mistanke om eller kjennskap til at en som arbeider på skolen, har krenket en elev.
I ett tilsyn fant vi at styrets internkontroll ikke var systematisk og tilpasset for å sikre at varslingsplikten på skolen ble fulgt. Det var også ett styre som ikke sikret at alle som arbeider på skolen varslet, dersom en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø eller blir krenket av en som arbeider på skolen. Ett tilsyn viste også at skolen/styret ikke undersøkte saken så raskt som saken tilsier, dersom det var mistanke om eller kjennskap til at en elev blir krenket av en som arbeider på skolen. Til slutt så vi ved en skole at ikke alle som arbeider på skolen varslet i tråd med regelverket og at skolen ikke dokumenterte varslingsplikten.
Det er viktig for etterlevelsen av reglene om skolemiljø at styrets internkontroll er systematisk og tilpasset størrelsen på skolen og særpreget, aktivitetene og risikoforholdene der. Styret må vurdere risiko, forhindre og avdekke avvik og risiko for avvik, og dokumentere internkontrollen. Styret kan delegere oppgaver knyttet til internkontrollen, men styret er likevel ansvarlig, og må følge opp at oppgavene blir ivaretatt.
Styrets ansvar
Styret skal være oppnevnt i samsvar med rettsgrunnlaget skolen blir drevet etter. Styret skal også sørge for at alle representantene nevnt i privatskolelova § 5-1 er gitt møte- og uttalerett. Videre skal styret vedta budsjett og regnskap for skolen, informere revisor, ansette daglig leder, sørge for at skolen utarbeider en årlig tilstandsrapport og drøfte tilstandsrapporten. I ett av fire tilsyn fant vi at styret ikke hadde sendt ut innkallinger og sakspapirer til representantene med møte- og uttalerett i god tid før styremøtet. Det var også ett styre som ikke sendte referat fra styremøtene til alle representantene med møte- og uttalerett. Videre så vi at det var ett styre som ikke innkalte alle representantene med møte- og uttalerett til styremøtene og ett styre som ikke hadde drøftet tilstandsrapporten. Ett tilsyn avdekket også at ved en av skolene var daglig leder ikke ansatt av styret og vi fant ett tilfelle der styret ikke var oppnevnt i samsvar med skolens egne vedtekter. Til slutt avdekket vi i ett tilsyn at informasjonen om styret ikke stemte overens med det som er registrert i Brønnøysundregistrene.
Vi kontrollerer at skolene har satt sammen styret og ansatt daglig leder i tråd med regelverket og skolens egne vedtekter. Videre kontrollerer vi om skolens revisor kjenner til regelverket som gjelder for privatskoler. På den måten bevisstgjør vi skolene om hvem som står ansvarlige for å etterfølge regelverket. Ved å kontrollere styrets saksbehandling vurderer vi også om elever, foreldre og ansatte får mulighet til å uttale seg om saker som angår dem. At saksbehandlingen ved skolen er forsvarlig, og at styret og skoleledelsen har et godt samarbeid, er en forutsetning for at styret gjennom sin internkontroll skal kunne sikre at skolen drives i tråd med regelverket.
Dekningsgrad for tilsynene
Tilsynene omfatter 77 av 385 privatskoler og skolene til litt i overkant av 8000 elever. Til sammenligning undersøkte vi 46 privatskoler og skolene til nesten 4000 elever i 2022.
Vi hadde i 2023 flere tilsyn uten brudd på regelverket enn tidligere år. Dette skyldes i all hovedsak at vi valgte å undersøke spesialkompetansen ved alle montessoriskoler. I tillegg så vi at flere av skolene som vi åpnet tilsyn med temaet gjennomføring av Elevundersøkelsen, rettet allerede når vi ba om informasjon på om de hadde bestilt og fordelt brukernavn til Elevundersøkelsen. Tilsynene ble derfor avsluttet, og forholdene ble rettet før det forelå foreløpig rapport med varsel om vedtak.
Vi undersøkte i løpet av 2023 tolv ulike temaer i regelverket, fire av disse temaene omhandlet private skolers økonomiforvaltning. Syv av tilsynene ble gjennomført med tilsynsbesøk. Temaene for tilsyn med tilsynsbesøk var skolemiljø og internkontroll, spesialundervisning og internkontroll og skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen.
36 av skolene som fikk tilsyn i 2023, var godkjent som montessoriskoler, 21 var godkjent som livssynsskoler, 9 var steinerskoler, 4 var godkjent uten særskilt grunnlag, 3 var profilskoler, 2 var kapittel 6A skoler, og to skoler hadde annet godkjenningsgrunnlag.
Samlet avdekket vi brudd på regelverket i mer enn halvparten av de kontrollspørsmålene vi kontrollerte i tilsynene. Se mer om kontrollspørsmål her Kontrollspørsmål.