Tilsyn med barnehagens innhold
Barnehagens innhold skal være allsidig og tilpasset enkeltbarnet og barnegruppen. Barnehageeieren er ansvarlig for arbeidet med omsorg, danning, lek, læring, sosial kompetanse og kommunikasjon og språk i barnehagen.
Her finner du en oversikt over krav som kommunene og statsforvalterne kontrollerer i tilsyn for å undersøke om barnehageeierne oppfyller regelverket når det gjelder barnehagens innhold. Kravene, som vi kaller kontrollspørsmål, er tilgjengelig for seks ulike temaer:
Barnehagen skal
- ivareta barnas behov for omsorg
- ivareta barnas behov for lek
- fremme danning
- fremme læring
- fremme vennskap og fellesskap
- fremme kommunikasjon og språk
Rettslig grunnlag
Kravene er formulert med utgangspunkt i barnehageloven §§ 1, 2 og 3 og forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver kapittel 2, 3, 4 og 7.
Gjennomføring av tilsynet
Risikovurderinger ligger til grunn for alle tilsyn. Det vil derfor være kommunenes og statsforvalternes risikovurderinger som avgjør hvilke krav tilsynet omfatter. Kommunene og statsforvalterne kan invitere barnehageeieren, styreren og de pedagogiske lederne til å besvare en tilhørende egenvurdering i RefLex som en del av tilsynet. Egenvurderingsspørsmålene har en veiledningstekst som beskriver hva som skal til for å oppfylle kravet.
De rettslige kravene nedenfor gir veiledning om hva som skal til for å oppfylle regelverket. Undersøkelsesmetoden i skjemaene nedenfor gir eksempler på hvordan vi kan undersøke om kravet er oppfylt.
Statsforvalterne skal følge Metodehåndbok for tilsyn når de gjennomfører tilsyn. Metodehåndboken kan gi nyttig informasjon til kommunene i deres tilsyn med barnehagene.
Pålegg: Barnehageeieren må sørge for at barnehagen ivaretar barnas behov for omsorg, jf. barnehageloven § 7 og forskrift om rammeplan kapittel 2, 3 og 7 jf. barnehageloven § 2 syvende ledd, jf. Barnekonvensjonen artikkel 3 og artikkel 12.
Kontrollspørsmål | Rettslig grunnlag | Undersøkelsesmetode |
---|---|---|
1.1 Har barnehagen et kompetent personale som kan ivareta barnas behov for omsorg? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte, foreldre og barna. Oversikt over personalets utdanning og yrkeserfaring. Møtereferater som viser at personalet har diskutert hvordan de skal ivareta barnas behov for omsorg. Tilsynsmyndigheten observerer selv i barnehagen. Plakat eller informasjonsskriv om hvordan de skal ivareta barnas behov for omsorg osv. |
1.2 Legger barnehagen barnets beste til grunn i arbeidet med å ivareta barnas behov for omsorg? | Barnekonvensjonen artikkel 3 og artikkel 12 og rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd, 3 og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Eksempel fra skriftlige observasjoner. Tilsynsmyndigheten observerer selv i barnehagen. Foreldreundersøkelsen. Referater fra møter hvor personalet vurderer sammensetting av grupper, avdelinger, lekegrupper, osv. |
1.3 Ivaretar barnehagen barnas behov for omsorg? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Møtereferater. Rapporteringer fra styrer. Informasjon fra jevnlige evalueringer av det pedagogiske arbeidet. |
1.4 Viser barnehagens årsplan hvordan barnehagen arbeider for å ivareta barnas behov for omsorg? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Årsplanen, månedsplaner, ukeplaner, planer for dagsrytme, planer for lekegrupper, planer for hvilke temaer barnehagen jobber med, planer for mottak av nye barn, planer for overgang mellom avdelinger, osv. |
1.5 Vurderer barnehagen jevnlig det pedagogiske arbeidet når det gjelder å ivareta barnas behov for omsorg? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Oversikt over planer for det pedagogiske arbeidet. Møteplan eller årshjul. Møtereferater som viser at arbeidet med å ivareta barnas behov for lek har vært tema. |
1.6 Dokumenterer barnehagen hvordan de arbeider for å ivareta barnas behov for omsorg? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Skriftlig dokumentasjon på det pedagogiske arbeidet. Møteplan eller årshjul. Møtereferater som viser at det å ivareta barnas behov for omsorg har vært tema, og som viser refleksjoner og diskusjoner som utvikler barnehagen videre. |
Rettslige krav
De rettslige kravene er utarbeidet til bruk i tilsynsrapporten for å forklare barnehageeieren hva hvert krav innebærer.
Pålegg: Barnehageeieren må sørge for at barnehagen ivaretar barnas behov for lek, jf. barnehageloven § 7 og forskrift om rammeplan kapittel 2, 3 og 7 jf. barnehageloven § 2 syvende ledd, jf. Barnekonvensjonen artikkel 3 og artikkel 12.
Kontrollspørsmål | Rettslig grunnlag | Undersøkelsesmetode |
---|---|---|
2.1 Har barnehagen et kompetent personale som kan ivareta barnas behov for lek? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte, foreldre og barna. Oversikt over personalets utdanning og yrkeserfaring. Møtereferater som viser at personalet har diskutert hvordan de skal ivareta barnas behov for lek. Tilsynsmyndigheten observerer selv i barnehagen. Plakat eller informasjonsskriv om hvordan de skal ivareta barnas behov for lek osv. |
2.2 Legger barnehagen barnets beste til grunn i arbeidet med å ivareta barnas behov for lek? | Barnekonvensjonen artikkel 3 og artikkel 12 og rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte, foreldre og barna. Eksempel fra skriftlige observasjoner. Tilsynsmyndigheten observerer selv i barnehagen. Foreldreundersøkelsen. Referater fra møter hvor personalet vurderer sammensetting av grupper, avdelinger, lekegrupper osv. |
2.3 Ivaretar barnehagen barnas behov for lek? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Møtereferater. Eventuelle rapporteringer fra styrer. Informasjon fra jevnlige evalueringer av det pedagogiske arbeidet. |
2.4 Viser barnehagens årsplan hvordan barnehagen arbeider for å ivareta barnas behov for lek? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Årsplanen, månedsplaner, ukeplaner, plan for dagsrytme, planer for lekegrupper, plan for hvilke temaer barnehagen jobber med nå, plan for mottak av nye barn, plan for overgang mellom avdelinger, osv. |
2.5 Vurderer barnehagen jevnlig det pedagogiske arbeidet når det gjelder å ivareta barnas behov for lek? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Oversikt over planer for det pedagogiske arbeidet. Møteplan eller årshjul. Møtereferater som viser at arbeidet med å ivareta barnas behov for lek har vært tema. |
2.6 Dokumenterer barnehagen hvordan de arbeider for å ivareta barnas behov for lek? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Skriftlig dokumentasjon på det pedagogiske arbeidet. Møteplan eller årshjul. Møtereferater som viser at det å ivareta barnas behov for lek har vært tema, og som viser refleksjoner og diskusjoner som utvikler barnehagen videre. |
Rettslige krav
De rettslige kravene er utarbeidet til bruk i tilsynsrapporten for å forklare barnehageeieren hva hvert krav innebærer.
Pålegg: Barnehageeieren må sørge for at barnehagen fremmer danning, jf. barnehageloven § 7 og forskrift om rammeplan kapittel 2, 3 og 7 jf. barnehageloven § 2 syvende ledd, jf. Barnekonvensjonen artikkel 3 og artikkel 12.
Kontrollspørsmål | Rettslig grunnlag | Undersøkelsesmetode |
---|---|---|
3.1 Har barnehagen et kompetent personale som kan fremme danning? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte, foreldre og barna. Oversikt over personalets utdanning og yrkeserfaring. Møtereferater som viser at personalet har diskutert hvordan de skal fremme danning. Tilsynsmyndigheten observerer selv i barnehagen. Plakat eller informasjonsskriv om hvordan fremme danning osv. |
3.2 Legger barnehagen barnets beste til grunn i arbeidet med å fremme danning? | Barnekonvensjonen artikkel 3 og artikkel 12 og rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd, 3 og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Eksempel fra skriftlige observasjoner. Tilsynsmyndigheten observerer selv i barnehagen. Foreldreundersøkelsen. Referater fra møter hvor personalet vurderer sammensetting av grupper, avdelinger, lekegrupper, osv. |
3.3 Fremmer barnehagen danning? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Møtereferater. Eventuelle rapporteringer fra styrer. Informasjon fra jevnlige evalueringer av det pedagogiske arbeidet. |
3.4 Viser barnehagens årsplan hvordan barnehagen arbeider for å ivareta barnas behov for omsorg? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Årsplanen, månedsplaner, ukeplaner, planer for dagsrytme, planer for lekegrupper, planer for hvilke temaer barnehagen jobber med, planer for mottak av nye barn, planer for overgang mellom avdelinger, osv. |
3.5 Vurderer barnehagen jevnlig det pedagogiske arbeidet når det gjelder å ivareta barnas behov for omsorg? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Oversikt over planer for det pedagogiske arbeidet. Møteplan eller årshjul. Møtereferater som viser at arbeidet med å fremme danning har vært tema. |
3.6 Dokumenterer barnehagen hvordan de arbeider for å ivareta barnas behov for omsorg? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Skriftlig dokumentasjon på det pedagogiske arbeidet. Møteplan eller årshjul. Møtereferater som viser at det å fremme danning har vært tema, og som viser refleksjoner og diskusjoner som utvikler barnehagen videre. |
Rettslige krav
De rettslige kravene er utarbeidet til bruk i tilsynsrapporten for å forklare barnehageeieren hva hvert krav innebærer.
Pålegg: Barnehageeieren må sørge for at barnehagen fremmer læring, jf. barnehageloven § 7 og forskrift om rammeplan kapittel 2, 3 og 7 jf. barnehageloven § 2 syvende ledd, jf. Barnekonvensjonen artikkel 3 og artikkel 12.
Kontrollspørsmål | Rettslig grunnlag | Undersøkelsesmetode |
---|---|---|
4.1 Har barnehagen et kompetent personale som kan fremme læring? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte, foreldre og barna. Oversikt over personalets utdanning og yrkeserfaring. Møtereferater som viser at personalet har diskutert hvordan de skal fremme læring. Tilsynsmyndigheten observerer selv i barnehagen. Plakat eller informasjonsskriv om hvordan fremme læring osv. |
4.2 Legger barnehagen barnets beste til grunn i arbeidet med å fremme læring? | Barnekonvensjonen artikkel 3 og artikkel 12 og rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd, 3 og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Eksempel fra skriftlige observasjoner. Tilsynsmyndigheten observerer selv i barnehagen. Foreldreundersøkelsen. Referater fra møter hvor personalet vurderer sammensetting av grupper, avdelinger, lekegrupper, osv. |
4.3 Fremmer barnehagen læring? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Møtereferater. Eventuelle rapporteringer fra styrer. Informasjon fra jevnlige evalueringer av det pedagogiske arbeidet. |
4.4 Viser barnehagens årsplan hvordan barnehagen arbeider for å ivareta barnas behov for omsorg? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Årsplanen, månedsplaner, ukeplaner, planer for dagsrytme, planer for lekegrupper, planer for hvilke temaer barnehagen jobber med, planer for mottak av nye barn, planer for overgang mellom avdelinger, osv. |
4.5 Vurderer barnehagen jevnlig det pedagogiske arbeidet når det gjelder å ivareta barnas behov for omsorg? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Oversikt over planer for det pedagogiske arbeidet. Møteplan eller årshjul. Møtereferater som viser at arbeidet med å fremme læring har vært tema. |
4.6 Dokumenterer barnehagen hvordan de arbeider for å ivareta barnas behov for omsorg? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Skriftlig dokumentasjon på det pedagogiske arbeidet. Møteplan eller årshjul. Møtereferater som viser at det å fremme læring har vært tema, og som viser refleksjoner og diskusjoner som utvikler barnehagen videre. |
Rettslige krav
De rettslige kravene er utarbeidet til bruk i tilsynsrapporten for å forklare barnehageeieren hva hvert krav innebærer.
Pålegg: Barnehageeieren må sørge for at barnehagen fremmer danning, jf. barnehageloven § 7 og forskrift om rammeplan kapittel 2,3 og 7 jf. barnehageloven § 2 syvende ledd, jf. Barnekonvensjonen artikkel 3 og artikkel 12.
Kontrollspørsmål | Rettslig grunnlag | Undersøkelsesmetode |
---|---|---|
5.1 Har barnehagen et kompetent personale som kan fremme vennskap og fellesskap? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte, foreldre og barna. Oversikt over personalets utdanning og yrkeserfaring. Møtereferater som viser at personalet har diskutert hvordan de skal fremme vennskap og fellesskap. Tilsynsmyndigheten observerer selv i barnehagen. Plakat eller informasjonsskriv om hvordan fremme vennskap og fellesskap osv. |
5.2 Legger barnehagen barnets beste til grunn i arbeidet med å fremme vennskap og fellesskap? | Barnekonvensjonen artikkel 3 og artikkel 12 og rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd, 3 og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Eksempel fra skriftlige observasjoner. Tilsynsmyndigheten observerer selv i barnehagen. Foreldreundersøkelsen. Referater fra møter hvor personalet vurderer sammensetting av grupper, avdelinger, lekegrupper, osv. |
5.3 Fremmer barnehagen vennskap og fellesskap? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Møtereferater. Eventuelle rapporteringer fra styrer. Informasjon fra jevnlige evalueringer av det pedagogiske arbeidet. |
5.4 Viser barnehagens årsplan hvordan barnehagen arbeider for å ivareta barnas behov for omsorg? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Årsplanen, månedsplaner, ukeplaner, planer for dagsrytme, planer for lekegrupper, planer for hvilke temaer barnehagen jobber med, planer for mottak av nye barn, planer for overgang mellom avdelinger, osv. |
5.5 Vurderer barnehagen jevnlig det pedagogiske arbeidet når det gjelder å ivareta barnas behov for omsorg? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Oversikt over planer for det pedagogiske arbeidet. Møteplan eller årshjul. Møtereferater som viser at arbeidet med å fremme vennskap og fellesskap har vært tema. |
5.6 Dokumenterer barnehagen hvordan de arbeider for å ivareta barnas behov for omsorg? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Skriftlig dokumentasjon på det pedagogiske arbeidet. Møteplan eller årshjul. Møtereferater som viser at det å fremme vennskap og fellesskap har vært tema, og som viser refleksjoner og diskusjoner som utvikler barnehagen videre. |
Rettslige krav
De rettslige kravene er utarbeidet til bruk i tilsynsrapporten for å forklare barnehageeieren hva hvert krav innebærer.
Pålegg: Barnehageeieren må sørge for at barnehagen fremmer språk og kommunikasjon, jf. barnehageloven § 7 og forskrift om rammeplan kapittel 2,3 og 7 jf. barnehageloven § 2 syvende ledd, jf. Barnekonvensjonen artikkel 3 og artikkel 12.
Kontrollspørsmål | Rettslig grunnlag | Undersøkelsesmetode |
---|---|---|
6.1 Har barnehagen et kompetent personale som kan fremme språk og kommunikasjon? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte, foreldre og barna. Oversikt over personalets utdanning og yrkeserfaring. Møtereferater som viser at personalet har diskutert hvordan de skal fremme språk og kommunikasjon. Tilsynsmyndigheten observerer selv i barnehagen. Plakat eller informasjonsskriv om hvordan fremme språk og kommunikasjon osv. |
6.2 Legger barnehagen barnets beste til grunn i arbeidet med å fremme språk og kommunikasjon? | Barnekonvensjonen artikkel 3 og artikkel 12 og rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd , 3 og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Eksempel fra skriftlige observasjoner. Tilsynsmyndigheten observerer selv i barnehagen. Foreldreundersøkelsen. Referater fra møter hvor personalet vurderer sammensetting av grupper, avdelinger, lekegrupper, osv. |
6.3 Fremmer barnehagen språk og kommunikasjon? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Møtereferater. Eventuelle rapporteringer fra styrer. Informasjon fra jevnlige evalueringer av det pedagogiske arbeidet. |
6.4 Viser barnehagens årsplan hvordan barnehagen arbeider for å ivareta barnas behov for omsorg? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Årsplanen, månedsplaner, ukeplaner, planer for dagsrytme, planer for lekegrupper, planer for hvilke temaer barnehagen jobber med, planer for mottak av nye barn, planer for overgang mellom avdelinger, osv. |
6.5 Vurderer barnehagen jevnlig det pedagogiske arbeidet når det gjelder å ivareta barnas behov for omsorg? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Oversikt over planer for det pedagogiske arbeidet. Møteplan eller årshjul. Møtereferater som viser at arbeidet med å fremme språk og kommunikasjon har vært tema. |
6.6 Dokumenterer barnehagen hvordan den arbeider for å ivareta barnas behov for omsorg? | Rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og 7 første ledd. | Intervjuer med eier, styrer, pedagogisk leder, andre ansatte og foreldre. Skriftlig dokumentasjon på det pedagogiske arbeidet. Møteplan eller årshjul. Møtereferater som viser at det å fremme språk og kommunikasjon har vært tema, og som viser refleksjoner og diskusjoner som utvikler barnehagen videre. |
Rettslige krav
De rettslige kravene er utarbeidet til bruk i tilsynsrapporten for å forklare barnehageeieren hva hvert krav innebærer.