Rammene i regelverket for barnehage- og skoletilbudet under koronapandemien
6. Smittevernloven § 4-1 - kommunens adgang til å stenge eller begrense aktiviteten i skoler og barnehager
6.1 Myndighet til å fatte vedtak etter smittevernloven § 4-1
Det er kommunen som smittevernmyndighet som har kompetanse til å fatte vedtak (enkeltvedtak eller forskrift) om stenging eller begrensninger i aktiviteter i barnehager og skoler jf. smittevernloven § 4-1 første ledd bokstav b. Verken smittevernloven eller den midlertidige loven åpner for at en skole eller barnehage kan beslutte stenging av eget initiativ begrunnet i smittevernhensyn. Når kommunen som smittevernmyndighet vurderer behovet for kontaktreduserende tiltak i barnehager og skoler bør disse vurderingene gjøres i samråd med lokale barnehage- og skolemyndigheter.
Kommunens kompetanse etter smittevernloven § 4-1 første ledd bokstav b gjelder uavhengig av om barnehagene eller skolene eies av kommunen, fylkeskommunen eller private aktører. Dette innebærer at kommunen som smittevernmyndighet kan fatte vedtak etter smittevernloven § 4-1 første ledd bokstav b og at dette også får virkning for videregående skoler, som eies av fylkeskommunen, friskoler, og private barnehager som ligger innenfor kommunens grenser.
Kommunen har kompetanse til å fatte vedtak etter smittevernloven § 4-1 når det er "nødvendig for å forebygge en allmennfarlig smittsom sykdom eller motvirke at den blir overført», jf. bestemmelsens første ledd. Det er videre krav om at tiltak etter smittevernloven er medisinskfaglig begrunnet, nødvendig av hensyn til smittevernet og tjenlige etter en helhetsvurdering, jf. smittevernloven § 1-5. Kommunen som smittevernmyndighet må gjøre en konkret vurdering av om vilkårene er oppfylt for hver enkelt virksomhet, jf. vilkårene i § 4-1 første ledd bokstav b jf. § 1-5.
Myndigheten til å fatte vedtak etter smittevernloven § 4-1 er lagt til kommunestyret, jf. § 4-1 første ledd. I hastesaker kan kommunelegen etter § 4-1 femte ledd utøve den myndighet som kommunestyret har. Dersom tiltak som er innført ved bruk av hastevedtak skal forlenges, bør en slik forlengelse normalt vedtas av kommunestyret.
Paragraf 3 andre ledd i den midlertidige forskriften slår fast at elever som ikke kan få et tilbud på skolen som følge av enkeltvedtak eller forskrifter om stenging med hjemmel i smittevernloven, skal få opplæringen hjemme. Dette gjelder i de tilfellene der en enkelt skole eller alle skolene i en kommune er stengt eller driver med begrensninger etter smittevernloven § 4-1.
6.2 Hva kan kommunen som smittevernmyndighet beslutte etter smittevernloven § 4-1
Kommunen som smittevernmyndighet har kompetanse til å fatte vedtak om stenging eller begrensninger av aktiviteten i enkeltbarnehager eller enkeltskoler eller generelt stengingsvedtak for barnehager og skoler etter smittevernloven § 4-1. Vilkåret for å fatte vedtak om stenging eller begrensninger etter denne bestemmelsen, er at det er «nødvendig for å forebygge allmennfarlig smittsom sykdom eller motvirke at den blir overført.»
Tiltaksbyrden rettet mot barn og elever skal være så lav som mulig, og det er til barnets beste om barnehager og skoler kan holde åpent. Det skal derfor være en høy terskel for å stenge barnehager og skoler. Om smittespredningen er omfattende nok til å begrunne en stengning beror på en konkret helhetsvurdering, der særlig kommunens TISK-kapasitet og graden av "ukontrollerte" smitteveier er sentrale hensyn.
Hvis elever eller ansatte på skolen blir smittet av korona, må medelever og ansatte som har vært i nærkontakt med personen forholde seg til de gjeldende karantenereglene og FHIs anbefalinger om testing.
6.3 Kan driftsutfordringer begrunne stenging av en barnehage eller skole?
Verken kommunen som smittevernmyndighet eller som skole- eller barnehageeier har adgang til å stenge barnehage eller skol som følge av driftsutfordringer. Stenging av barnehager eller skoler etter smittevernloven § 4-1 må være begrunnet med at det er nødvendig av hensyn til smittevernet ved den aktuelle virksomheten.