Deltakerundersøkelsen 2023
Fornøyd med modulbasert videreutdanning for ledere
Barnehage- og skoleledere som tar modulbasert videreutdanning er stort sett fornøyde med videreutdanningsstilbudet. Det er noe variasjon mellom modulene og studiestedene i hvor godt studentene vurderer læringsutbyttet og hvor relevant de vurderer videreutdanningen.
Hovedfunn
- Det er lettere å få dekket utgifter enn å få avlasting fra oppgaver.
- Kunnskapsdeling foregår innad mer enn på tvers av enheter.
- Motivasjon, og arbeid mellom samlinger, bidrar mest til læringsutbyttet.
Utgiftsdekking lettere enn oppgaveavlastning
Mer enn fire av fem oppgir at det å få dekket utgifter til studiet i stor eller svært stor grad har vært tilstrekkelig. Samtidig svarer mer enn halvparten at de i liten eller svært liten grad ble avlastet for oppgaver på arbeidsplassen i studieperioden. Barnehagestyrere svarer at de i liten grad avlastes mens de er på samling, mens rektorer rapporterer at de i liten grad avlastes mellom samlinger.
I svarfelt hvor deltakerne har kunnet utdype med egne ord, blir det pekt på at noen lederoppgaver ikke så lett kan overtas av andre. Mange bemerker også at de bruker helger og kvelder til studiene eller for å komme à jour med arbeidsoppgaver. Noen fremhever at når det strammer seg til på arbeidsplassen på grunn av sykefravær eller andre utfordringer, er det studiene som må nedprioriteres.
Kunnskapsdeling foregår innad mer enn på tvers av enheter
Syv av ti mener det er enkelt å prøve ut det de lærer i utdanningen. Seks av ti meddeler at det er vanlig å dele kunnskap med kolleger, og en like stor andel at kompetanseutvikling prioriteres høyt ved enheten. Barnehageledere svarer oftere enn skoleledere at eier, har lagt opp til kunnskapsdeling fra videreutdanningen.
Motivasjon og arbeid mellom samlinger bidrar mest til læringsutbytte
Ni av ti mener utdanningen i (svært) stor grad har vært relevant for arbeidet, mens bare en av ti hevder at det faglige nivået har vært krevende. Barnehageledere er mer positive enn skoleledere både til utdanningens relevans og til læringsutbyttet. Nesten ni av ti rapporterer at de i (svært) stor grad er fornøyd med utdanningen. Det ser ut til å være en sammenheng mellom motivasjon for å ta videreutdanning, og læringsutbytte. Læringsutbytte henger også sammen med graden av arbeid mellom samlinger, mer spesifikt det å prøve ut og å diskutere det de har lært med andre i barnehagen eller skolen.