Opplæringstilbudet til barn og unge fra Ukraina – dybdeintervjuer
Kartlegging og overføring av informasjon
Kommunene gir uttrykk for at informasjonsflyten fra IMDi og UDI rundt de nyankomne flyktningene som kommer til kommunen fungerer greit, og at informasjonen på forhånd fører til bedre prosesser. Samtidig mangler det også mye viktig informasjon, noe som gjør det vanskelig å planlegge. En av kommunene forteller at de hadde vært innstilt på å ta imot mange barn og unge, men ble overrasket over hvor stor andel av flyktningene som var voksne og dermed hadde andre behov. En annen kommune trekker også frem uforutsigbarhet knyttet til barnas hjelpebehov.
«[det er] uforutsigbart hvor mange av de bosatte som blir barn i barnehage og skole, eller som har omfattende hjelpebehov. Der ser vi at det er en utfordring for kommunen, å kunne rigge i stand et godt nok tilbud, fort nok.»
Kommunene forteller videre at mange ukrainere har kommet på egenhånd, og derfor ikke er i UDI eller IMDi sine systemer for mottak og bosetting. En av kommunene oppgir at de har hatt informasjonsmøter med ukrainsk forening i byen, sånn at de skal kunne fange opp alle og også nå ut med informasjon. I tillegg har oppvekstavdelingen og flyktningtjenesten møte hver sjette uke for å sikre at man har fanget opp de samme barna.
Etter ankomst i kommunen gjennomføres kartleggingssamtaler for å bli bedre kjent med hvert barn og hver families behov. Kartleggingssamtalene gjennomføres normalt av innvandrertjenestene i kommunene eller av nærskolen. Der det er innvandringstjenesten som gjennomfører kartleggingssamtalen med familien, har også innvandrertjenesten overføringssamtale med nærskolene, som gjennomfører oppstartsamtale med det enkelte barn og familiene.
«Vi har et slags standardskjema for den første samtalen som nærskolen skal ha med de nyankomne. Og den er basert på Utdanningsdirektoratet sin samtaleguide, men en litt forenklet versjon. Da spør man både om skolebakgrunn, både varighet og innhold. Og spør om hva barnet ønsker selv, i forhold til om de ønsker å gå i nærskolen eller i privatskole, eller i innføringsgruppe.»