Opplæringstilbudet til barn og unge fra Ukraina – dybdeintervjuer
Tverrsektorielt kommunalt samarbeid
En god samordning rundt mottak og tjenestilbudet for flyktninger i kommunene fremstår som sentralt for å håndtere situasjonen på en god måte. Hvordan dette er organisert varierer imidlertid mellom kommunene. Storevik sier at de bygget på erfaringene fra koronapandemien, og opprettet en tverrsektoriell beredskapsgruppe hvor både oppvekst, helse, eiendom, NAV og kultur er samlet. I Mellomvik løses alt i de ordinære linjene, hvor hver tjeneste har ansvar for sitt felt. De ulike tjenestene i denne kommunen blir koordinert av en koordinator som har fått spesielt ansvar i forbindelse med flyktningsituasjonen. De vi intervjuet ga en stor del av æren for at samarbeidet fungerer godt til denne personen. I Lillevik har innvandrertjenesten det overordnede ansvaret, men har tett dialog med de andre sektorene gjennom faste strategiske ledermøter i kommunen. Her gjennomføres det også faste rektormøter hvor både innvandrertjenesten og oppveksttjenesten deltar, og hvor ukrainske flyktninger er fast tema.
Tverrsektorielt samarbeid innebærer at de ulike sektorene får innblikk i helheten, og at man dermed også lettere oppdager behov som kan løses gjennom samarbeid. Som en forlengelse av dette har den ene kommunen organisert fellesmøter med formål om å skape forståelse blant de skoleansatte når det gjelder systemene og prosessene rundt de nyankomne flyktningene.
Kommunene forteller i intervjuene om ulike initiativer for samordning og informasjonsdeling. Samtidig fremstår situasjonen kompleks, og i intervjuene med barnehager og skoler kommer det frem et ønske om mer støtte og informasjon fra barnehagemyndighet/skoleeier, samt hjelp til å orientere seg i ressursene som finnes.
«Min opplevelse her er at vi har gjort så godt vi har kunnet og vi får det til ganske brukbart, men det er litt sånn ... Det er mye armer og føtter rundt oss, det vil jeg si, så at man kanskje trenger å få strammet det til litt sånn på det overordnede nivået.»