Temanotat 5
Positiv utvikling i desentralisert ordning for skole
Temanotatet viser fortsatt positiv utvikling i den desentraliserte ordningen for lokal kompetanseutvikling i skolen, selv om deltakernes tilfredshet med ordningen varierer. Ifølge OsloMet, er det behov for å styrke lærernes medvirkning i ordningen, og statsforvalterens rolle overfor universitets- og høyskolesektoren.
- Det er jobbet godt med å utvikle lokale strukturer og samarbeid siden forrige undersøkelse i 2021. Det har blant annet ført til at partene har en mer positiv vurdering av samarbeidsforum, som tar stilling til bruk og fordeling av midler til kompetanseutvikling i skolen.
- Statsforvalterne har tatt grep for å fremme gode diskusjoner, og legger i større grad til rette for at samarbeidsforum når målene sine.
- Selv om kompetanseutviklingen vurderes å være bedre tilpasset lærernes behov, vurderer tillitsvalgte at lærere ikke har vært nok involvert i samarbeidet.
- Universitets- og høyskoleansatte erfarer stedvis at sektoren mangler kapasitet og kompetanse til å veilede og lede utviklingsprosesser i skolen.
Rapportserie: Evaluering av tilskudd til lokal kompetanseutvikling
De nasjonale tilskuddsordningene for lokal kompetanseutvikling i barnehage, skole og fag- og yrkesopplæringen evalueres i to prosjekter.