Analyse av Lærer- og Foreldreundersøkelsen skoleåret 2023–2024

Foreldre er jevnt over fornøyd med skolen til barna sine, og lærere uttrykker at de er fornøyde med elevenes læringsmiljø. Dette viser analyser av Foreldreundersøkelsen og Lærerundersøkelsen i skolen.

Det er samtidig tegn til en svak nedgang i hvor tilfredse foreldrene er med elevens læringsmiljø, viser analyser de siste fire årene. I Lærerundersøkelsen ser vi også en negativ tendens blant annet når det gjelder elevenes motivasjon og læringskultur og trygt læringsmiljø når man ser det over tid.  

Hovedfunn

  • Foreldre er jevnt over er fornøyd med skolen til sine barn. Samtidig viser rapporten at det er en liten nedgang de siste fire årene i hvor tilfredse foreldrene er med elevens læringsmiljø.
  • Trivsel, motivasjon, læringsforhold og støtte fra lærer er områder med synlig nedgang.
  • Foreldrenes svar viser marginalt mindre mobbing, men de vurderer skolens håndtering av mobbing som svakere enn tidligere.
  • Kommuner med en høy andel av foreldre med grunnskole som høyeste utdanningsnivå, svarer noe lavere på de fleste spørsmål.  
  • I større kommuner og skoler vurderer foreldre generelt støtte fra lærere høyere enn i mindre kommuner og skoler, men er mindre tilfredse med det fysiske miljøet.
  • Lærere svarer stort sett at de er fornøyde med elevenes læringsmiljø. Samtidig viser også Lærerundersøkelsen en negativ trend blant annet når det gjelder elevenes motivasjon og læringskultur og trygt miljø.
  • Lærerne viser til en positiv utvikling i vurdering av undervisningen i lesning, regning, skriving og muntlig. Rapporten viser til forbedring fra i fjor når det gjelder mobbing, men står i kontrast til Elevundersøkelsen som har en økning.  
  • Lærere på ungdomsskolen og videregående skole, er mer bekymret over elevenes læringsmiljø sammenlignet med lærere på barneskolen. 

Rapportserie