Delrapport 5
Økt innsats for læringsmiljøet
Oppmerksomheten, innsatsen og systematikken knyttet til læringsmiljøarbeidet, har økt både hos skoleeierne og skolene i perioden fra 2011 til 2014.
Uni Research ved Uni Rokkansenteret evaluerer Utdanningsdirektoratets femårige satsing på bedre læringsmiljø. Denne satsingen skal fremme skoleeiere, skoleledere og læreres innsats for et bedre læringsmiljø. Rapporten presenterer utviklingstrekk i gjennomføringen av satsingen, og bygger på tidligere rapporter fra Rokkansenterets evaluering.
Hovedfunn fra rapporten:
- Undersøkelsen blant skoleeiere og skoler landet over viser at kjennskap til satsingen og bruken av de nettbaserte ressursene som er utviklet, har økt i løpet av satsingens virketid.
- Innsatsen for å bedre læringsmiljøet er preget av en mer helhetlig tilnærming enn i i den første fasen.
- Skoleeierne og skolene synes å nærme seg hverandre i måten det arbeides med læringsmiljøet.
- Klasseledelse har gjennom hele perioden vært det mest utbredte tiltaket i Bedre læringsmiljøsatsingen.
Direktoratets tiltak i forbindelse med satsingen Bedre læringsmiljø kan kategoriseres i fem hovedbolker: Kunnskapsutvikling, nettressurser, arbeid for økt regeletterlevelse, lokale utviklingsprosjekter og arbeid mot krenkelser (inkludert mobbing).
Rapportserie
Dette er femte og siste rapport i denne serien. Se også: