Delrapport 1
Evaluering av norm for lærertetthet
Dette notatet er første delleveranse i evalueringen av norm for lærertetthet. Notatet er blant annet ment å gi en teoretisk og metodisk gjennomgang av evalueringen som kan være til nytte for de som blir berørt av, eller jobber med innføringen av norm for lærertetthet.
Norm for lærertetthet er et tiltak for å sikre flere lærere i undervisningen ved skoler som har hatt mange elever per lærer. Fra høsten 2018 var målet at gruppestørrelse 2 (gruppestørrelse i ordinær undervisning) skulle være maksimalt 16 elever
per lærer på 1.–4. trinn og 21 elever per lærer for elever på 5.–10. trinn i ordinær
undervisning. Fra høsten 2019 skjerpes normen ytterligere ved at det skal være
15 elever per lærer på 1.–4. trinn og 20 elever per lærer på 5.–10. trinn (Innst. 2 S,
2017-2018).
Kunnskapsdepartementet ga Utdanningsdirektoratet i oppdrag å lyse ut en forskningsbasert evaluering av norm for lærertetthet.
Samlet ønsker oppdragsgiver at evalueringen skal gi kunnskap om følgende:
- etterlevelsen av reglene om lærertetthet
- en undersøkelse av klassestørrelse
- struktur- og styringseffekter
- resultater av norm for lærertetthet
Denne beskrivelsen av evalueringen er delt inn i fire arbeidspakker som samsvarer med disse kunnskapsbehovene. Før disse presenteres går vi kort gjennom bakgrunnen for innføringen av norm for lærertetthet. Deretter gjennomgås de fire arbeidspakkene samt datakilder som er tenkt benyttet i evalueringen. Avslutningsvis er fremdriftsplanen presentert.