Delrapport 2: Litteraturgjennomgang
Effekten av økt lærertetthet på elevenes læringsutbytte
I denne publikasjonen gir NIFU et innblikk i den eksisterende forskningslitteraturen som beregner effekter av lærertetthet på elevenes læringsutbytte.
Kort oppsummering av forskningen
Funnene fra norske studier er i stor grad samsvarende med resultatene fra internasjonal forskning. Flertallet finner ingen eller liten effekt av økte lærerressurser på læringsutbytte.
Samtidig er noen unntak verdt å merke seg:
- Noe av forskningen tyder på at økte lærerressurser har større effekt for barn av foreldre med lavere sosioøkonomisk bakgrunn.
- Det er tegn til at man i større grad finner en effekt hos yngre elever enn eldre elever. Dette er i tråd med litteraturen om tidlig innsats.
- Flere studier peker etter hvert på at organiseringen av den ekstra lærerressursen kan ha betydning.
- Lærerkvalitet ser ut til å være avgjørende.