Monitor 2011 - Skolens digitale tilstand
Digital kompetanse er en av fem grunnleggende ferdigheter i grunnskolen og videregående opplæring. Skolens lærerplaner stiller krav om at IKT skal brukes i alle fag på alle trinn. Senter for IKT i utdanningen utfører Monitor undersøkelsen for å undersøke hvor mye tid og hvordan datamaskinen brukes i fagene i grunnopplæringen. Det kan gi en pekepinn på skolens digitale tilstand.
Denne rapporten ble først publisert på iktsenteret.no i 2011.
Hva er Monitor?
Barnehagemonitor var en kartlegging som ble gjennomført i 2013 og 2015. Målet var å gi et bilde av barnehagens tilgang til digitale verktøy i barnehagen, samt de ansattes kompetanse og holdninger.
Monitor skole var en kvantitativ undersøkelse som ble gjennomført hvert annet år i perioden 2003–2019. Hensikten var å kartlegge elevers digitale kompetanse på 7. trinn, 9. trinn og vg2. Undersøkelsen omfattet holdninger til IKT, bruk av IKT, valg og utvikling av læringsstrategier, og læringsutbytte.