Monitor 2012. Elever skal synes. Hvordan kan IKT utvikle kompetanse i skolen?
Dette var andre gang Senter for IKT i utdanningen gjennomførte en kvalitativ Monitor.
Rapporten ble publisert første gang på iktsenteret.no i 2012.
I en kvalitativ undersøkelse får vi muligheten til å formidle erfaringer og fortellinger som går i dybden på problemstillinger som blant annet har kommet fram gjennom den kvantitative Monitorundersøkelsen. Vi håper rapporten kan være til inspirasjon for de som ønsker å komme videre med å bruke ulike digital verktøy og medier i egen undervisning.
Hva er Monitor?
Barnehagemonitor var en kartlegging som ble gjennomført i 2013 og 2015. Målet var å gi et bilde av barnehagens tilgang til digitale verktøy i barnehagen, samt de ansattes kompetanse og holdninger.
Monitor skole var en kvantitativ undersøkelse som ble gjennomført hvert annet år i perioden 2003–2019. Hensikten var å kartlegge elevers digitale kompetanse på 7. trinn, 9. trinn og vg2. Undersøkelsen omfattet holdninger til IKT, bruk av IKT, valg og utvikling av læringsstrategier, og læringsutbytte.