Monitor skole 2016
Monitor skole 2016 er den sjuande utgåva av undersøkinga. Meininga med kartleggingsundersøkingane er å få indikasjonar på den digitale tilstanden ved skolen, der vi mellom anna undersøkjer digital kompetanse, tilgangen skolane har til digitalt utstyr, haldningane elevar og lærarar har til, og bruk av informasjons- og ekommunikasjonsteknologi og prioriteringane skoleleiarane har knytte til digitalisering.
Hva er Monitor?
Barnehagemonitor var en kartlegging som ble gjennomført i 2013 og 2015. Målet var å gi et bilde av barnehagens tilgang til digitale verktøy i barnehagen, samt de ansattes kompetanse og holdninger.
Monitor skole var en kvantitativ undersøkelse som ble gjennomført hvert annet år i perioden 2003–2019. Hensikten var å kartlegge elevers digitale kompetanse på 7. trinn, 9. trinn og vg2. Undersøkelsen omfattet holdninger til IKT, bruk av IKT, valg og utvikling av læringsstrategier, og læringsutbytte.