Forskningsprogram for digitalisering og digital kompetanse i barnehage og skole

Programmet har som overordnet mål å utvikle ny forskningsbasert kunnskap om digitalisering og digital kompetanse i barnehage og skole. Formidling av forskningsresultater er en viktig del av arbeidet. Programmet skal ferdigstilles i 2030. 

I regjeringens Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole (2023-2030) er et av tiltakene å «etablere et forskningsprogram for målrettet forskning på tema for og om digitalisering og digital kompetanse i sektor». Programmet skal bidra med forskningsbasert kunnskap om hvordan økt digitalisering i samfunnet og utbredelse av digital teknologi påvirker utdanningssektoren.

Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet ønsker at forskningsprogrammet skal bli et forskningsløft for barnehage- og skolesektoren som griper fatt i kjerneområdene av digitalisering i barnehage og skole. 

Forskningsprogrammet vil både bygge videre på den kunnskapen vi allerede har, og utvikle ny kunnskap.  

Sentrale temaer: 

  • hvilken rolle digitalisering spiller i lek, læring, utvikling og trivsel i barnehage og skole, i tillegg til underveis- og sluttvurdering i skolen.  
  • barnehage- og skoleansattes kompetanse og profesjonsutøvelse.
  • mellommenneskelige aspekter i barnehage og skole
  • endringer i barnehagens og skolens roller og etikk, og hva det betyr for barn, unge, ansatte, foreldre og ledere.
  • sentrale prosesser som er førende for arbeidet i barnehager og skoler, som anskaffelser, arbeidsvilkår, styringsdokumenter og ansvarsfordeling.

Forskningsprogrammet skal vare fra 2024–2030. 

Prosjekter 

Webinar

Programstyret