Forskningsprogram for digitalisering og digital kompetanse i barnehage og skole
Programmet har som overordnet mål å utvikle ny forskningsbasert kunnskap om digitalisering og digital kompetanse i barnehage og skole. Formidling av forskningsresultater er en viktig del av arbeidet. Programmet skal ferdigstilles i 2030.
I regjeringens Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole (2023-2030) er et av tiltakene å «etablere et forskningsprogram for målrettet forskning på tema for og om digitalisering og digital kompetanse i sektor». Programmet skal bidra med forskningsbasert kunnskap om hvordan økt digitalisering i samfunnet og utbredelse av digital teknologi påvirker utdanningssektoren.
Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet ønsker at forskningsprogrammet skal bli et forskningsløft for barnehage- og skolesektoren som griper fatt i kjerneområdene av digitalisering i barnehage og skole.
Forskningsprogrammet vil både bygge videre på den kunnskapen vi allerede har, og utvikle ny kunnskap.
Sentrale temaer:
- hvilken rolle digitalisering spiller i lek, læring, utvikling og trivsel i barnehage og skole, i tillegg til underveis- og sluttvurdering i skolen.
- barnehage- og skoleansattes kompetanse og profesjonsutøvelse.
- mellommenneskelige aspekter i barnehage og skole
- endringer i barnehagens og skolens roller og etikk, og hva det betyr for barn, unge, ansatte, foreldre og ledere.
- sentrale prosesser som er førende for arbeidet i barnehager og skoler, som anskaffelser, arbeidsvilkår, styringsdokumenter og ansvarsfordeling.
Forskningsprogrammet skal vare fra 2024–2030.
Prosjekter
Webinar
Torsdag 13. februar inviterer vi til to webinarer om forskningsprogrammet, ett for barnehagesektor og ett for skolesektor.
Kl. 12.00: Hva trenger vi å vite om digitalisering i barnehagen?
Kl. 14.00: Hva trenger vi å vite om digitalisering i skolen?