Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag (BUA02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter yrkesliv i barne- og ungdomsarbeidarfag
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- drøfte kva det vil seie å vere ein profesjonell yrkesutøvar og god rollemodell i barne- og ungdomsarbeidarfaget og å vise profesjonalitet i eige arbeid
- drøfte moglegheiter og utfordringar som barn og unge møter i ein digital kvardag, og rettleie barn og unge i å vise digital dømmekraft
- gjere greie for gjeldande regelverk for pedagogiske verksemder og vurdere korleis regelverket får konsekvensar for det pedagogiske arbeidet
- drøfte kva brukarmedverknad og medråderett betyr i møte med barn, unge og føresette, og vise korleis dette kan komme til uttrykk i praksis
- beskrive kva mobbing og krenkjande åtferd er, gi døme på førebyggjande tiltak og vise kva aktivitetsplikta inneber
- reflektere over samanhengar mellom identitet, seksualitet og sjølvkjensle og samtale med barn og unge om slike spørsmål
- gjere greie for kva som kjenneteiknar alderstilpassa omsorg, teikn som tyder på omsorgssvikt, og ansvar og tenesteveg ved omsorgssvikt
- reflektere over korleis oppveksten til barn og unge kan vere ein ressurs i det praktisk-pedagogiske arbeidet
- gjere greie for og praktisere god hygiene, og gjennomføre smitteverntiltak
- drøfte kva helse, miljø og sikkerheit og yrkesetikk betyr for arbeids- og læringsmiljøet
- gjere greie for ergonomiske prinsipp og bruke desse i yrkesutøvinga
- reflektere over kva det inneber å ta miljøbevisste val i yrkesutøvinga
- utføre grunnleggjande førstehjelp tilpassa barn og unge
- vareta eigne rettar og plikter i arbeidsforholdet og gjere greie for korleis partane i arbeidslivet utfører samfunnsrolla si i den norske modellen
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse. Elevane viser og utviklar kompetanse i yrkesliv i barne- og ungdomsarbeidarfag når dei bruker kunnskapar, ferdigheiter og kritisk tenking til å løyse arbeidsoppgåver i programfaget.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgåver. Læraren kan gi arbeidsoppgåver som dekkjer fleire av eller alle programfaga. Læraren skal vere i dialog med elevane om utviklinga deira i yrkesliv i barne- og ungdomsarbeidarfag. Elevane skal få høve til å uttrykkje kva dei opplever at dei meistrar, og reflektere over eiga fagleg utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har i yrkesliv i barne- og ungdomsarbeidarfag ved avslutninga av opplæringa i programfaget. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måtar. Med utgangspunkt i kompetansemåla skal læraren vurdere korleis eleven viser forståing, evne til refleksjon og kritisk tenking, og korleis eleven meistrar utfordringar og løyser oppgåver i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i yrkesliv i barne- og ungdomsarbeidarfag basert på kompetansen eleven viser ved å planleggje, gjennomføre, vurdere og dokumentere eige fagleg arbeid.