Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for sentrale utviklingstrekk i døves historie
- utforske tegnspråkets muligheter og uttrykke seg med et variert tegnspråk i spontan muntlig samhandling og i tekstskaping
- gi tilbakemelding på medelevers tegnspråktekster ut fra kriterier og bruke tilbakemeldinger i bearbeiding av egne tekster
- avlese tegnspråktekster i forskjellige sjangre fra ulike tider og kulturer
- beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i muntlig samhandling og skriftlig tekstskaping
- vurdere hvor pålitelige kilder er og vise til kilder i egne tekster
- bruke fagspråk i samtaler om tegnspråktekster
- greie ut om regler for tegndanning og hvordan nye tegn oppstår og endres over tid
- utforske og reflektere over sammenhengen mellom språk og identitet
- produsere tekster med tydelig tegnspråkstruktur
- gjøre rede for bruk av tegnspråktolk/skrivetolk i utdanning
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk tegnspråk på 5., 6. og 7. trinn når de avleser kortere og lengre tekster i ulike sjangre og samtaler om form og innhold i tekstene. De viser og utvikler også kompetanse når de presenterer faglige emner, bruker kilder kritisk og argumenterer i spontan muntlig samhandling og tegnspråklig tekstskaping. Videre viser og utvikler de kompetanse når de bruker fagspråk i beskrivelser av språk og i samtale om egne og andres tekster i tekstskapingsprosesser.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene bruke kreativitet og fantasi, få prøve seg fram og arbeide prosessorientert med å utvikle tegnspråkferdigheter. Læreren skal også legge til rette for at elevene utvikler kompetanse gjennom praktisk arbeid, samtaler og meningsutvekslinger, og at de får arbeide med faglige oppgaver både alene og sammen med andre, enten i fysiske eller digitale klasserom. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk tegnspråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å beskrive hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle den tegnspråkfaglige kompetansen sin i arbeid med innhold i faget.