Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Kjerneelementer
Tekst i kontekst
Elevene skal avlese tegnspråktekster for å oppleve, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser. De skal utforske og reflektere over tegnspråklig skjønnlitteratur og sakprosa, både originale og bearbeidede tekster. Tekstene kan knyttes både til både kulturhistorisk kontekst og til elevenes egen samtid.
Kritisk tilnærming til tekst
Elevene skal kunne reflektere kritisk over hva slags påvirkningskraft og troverdighet tegnspråktekster har. De skal kunne bruke og variere retoriske virkemidler hensiktsmessig i egne tegnspråktekster. De skal vise digital dømmekraft og opptre etisk og reflektert i kommunikasjon med andre.
Muntlig kommunikasjon
Elevene skal få positive opplevelser ved å uttrykke og utfolde seg muntlig på tegnspråk. De skal avlese, forstå og bygge på andres innspill i spontan muntlig samhandling med andre, enten i direkte kommunikasjon eller via digitale ressurser.
Tekstskaping
Elevene skal oppleve tegnspråkopplæringen som meningsfull ved å få utforme sammenhengende tegnspråktekster i ulike sjangre og for ulike formål. De skal kunne presentere egne tegnspråktekster ved hjelp av digitale verktøy, vurdere andres tekster og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger.
Norsk tegnspråk som system og mulighet
Elevene skal utforske sin språklige identitet og leke og eksperimentere med mulighetene som ligger i norsk tegnspråks egenart. De skal få kunnskap om norsk tegnspråk som system og utvikle ferdigheter i grammatikken og strukturene i norsk tegnspråklig kommunikasjon, samt utforske mulighetene for internasjonale relasjoner i tegnspråkmiljøer.
Språksituasjonen for norsk tegnspråk
Elevene skal utvikle kunnskap om hvordan det er å leve som tegnspråklig i dag, og om den historiske bakgrunnen for dagens situasjon. De skal utforske sammenhengen mellom språk, historie, kultur og identitet og kunne forstå hvilke utfordringer og muligheter som ligger i å være tegnspråklig blant en hørende majoritet.