Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- reflektere over innhold, form og formål i ulike tegnspråktekster
- analysere og sammenligne tegnspråktekster i ulike sjangre
- informere, reflektere og argumentere i tegnspråktekster i ulike sjangre og tilpasse tekstene til mottaker, formål og medium
- presentere, gjøre rede for og dokumentere faglige emner og arbeidsprosesser fra eget yrkesfaglig område
- avlese andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i faglige diskusjoner
- bruke et presist tegnforråd i spontan muntlig faglig samhandling med andre
- bruke relevant fagspråk i tekster om faglige emner og arbeidsprosesser fra eget utdanningsprogram
- skape tekster i yrkesrelevante sjangre i eget utdanningsprogram
- kombinere tegnspråklige og andre visuelle virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
- utforske og gjøre rede for ulike nasjonale og internasjonale tegnspråkarenaer
- utforske og bruke mulighetene digitale ressurser gir for tegnspråklig samhandling med andre
- drøfte tegnspråklig kultur og identitet lokalt og globalt
- gjøre rede for utbredelsen av de samiske språkene i Norge og de språklige rettighetene samer har som urfolk
- produsere tekster som har tydelig tegnspråklig struktur og er tilpasset sjanger, mottaker og formål
- bruke, sitere og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk tegnspråk på Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram når de utforsker faglige emner med kritisk bruk av kilder og presenterer disse i muntlig samhandling og i tegnspråklig tekstskaping med hensiktsmessig struktur og sammenheng. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de bruker kunnskap om tegnspråket som system til å utforske og sammenligne både tegnspråk og skriftspråk, og når de reflekterer kritisk over egen og andres bruk av virkemidler.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får arbeide oppdagende og utforskende både alene og sammen med andre, enten i fysiske eller i digitale klasserom. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i faget. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å beskrive hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle kompetansen sin i faget og til å bearbeide egne tekster.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i norsk tegnspråk ved avslutningen av opplæringen etter Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette én karakter i norsk tegnspråk basert på kompetansen eleven har vist når eleven har kommunisert faglig innhold gjennom muntlig samhandling, og basert på kompetansen eleven har vist i et utvalg tekster i ulike sjangre og for ulike formål i tekstskaping.