Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Fagets relevans og sentrale verdier
Norsk tegnspråk er et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon og danning, og det skal bidra til at elevene utvikler en tegnspråklig identitet. Læreplanen i norsk tegnspråk må ses i sammenheng med læreplanen i norsk for elever med tegnspråk. De to fagene skal gi elevene tilgang til begge kulturenes tekster, sjangre og språklige mangfold. Sammen skal fagene bidra til å danne grunnlag for flerspråklighet og gi muligheter for deltakelse på internasjonale arenaer. Opplæringen skal ta utgangspunkt i elevenes egen bakgrunn og kultur, og skal bidra til at de utvikler språk for å tenke, kommunisere og lære. Norsk tegnspråk og norsk for elever med tegnspråk skal ruste elevene til å delta i demokratiske prosesser og forberede dem på et arbeidsliv som stiller krav om variert kompetanse i avlesing/lesing, tekstproduksjon/skriving og muntlig kommunikasjon gjennom tegnspråk og gjennom tolk.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Norsk tegnspråk skal sammen med norsk for elever med tegnspråk bidra til at elevene blir trygge språkbrukere. De skal bli bevisste på sin egen språklige og kulturelle identitet innenfor et inkluderende fellesskap der flerspråklighet blir verdsatt som en ressurs. I norsk tegnspråk skal elevene bli kjent med tegnspråkets egenart og døves historie og kultur. Et godt språklig fundament er en forutsetning for å utvikle engasjement og skaperglede. Faget skal bidra til at elevene styrker sin evne til kritisk tenkning og demokratisk deltakelse ved at de får utforske tekster og får innsikt i språkets påvirkningskraft. Gjennom faget skal elevene oppleve tegnspråktekster i ulike sjangre og få mulighet til å uttrykke seg kreativt og skapende. Avlesing av et variert utvalg tegnspråktekster skal gi elevene mulighet til å reflektere over sentrale verdier og moralske spørsmål og bidra til at de får respekt for menneskeverdet og for naturen.