Norsk for språklige minoriteter FOV (NOR11‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 1
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- samtale om og prøve ut noen strategier for å lære et nytt språk
- gjenkjenne og utforske norske språklyder og norsk stavelsesstruktur, trykk og intonasjon samt uttale noen ord, fraser og enkle setninger på en forståelig måte
- gi eksempler på noen språklige likheter og forskjeller mellom norsk og andre språk
- utforske enkle grunnleggende mønstre for rettskriving, tegnsetting og grammatiske strukturer
- prøve ut og bruke tilpassede digitale ressurser som støtte i kommunikasjon og læringsarbeid
- forstå og bruke enkle fraser for å snakke om seg selv og hverdagslige temaer i dagligdagse samhandlingssituasjoner
- forstå og bruke noen grunnleggende hverdagslige og faglige ord og begreper i samtaler
- samtale om hverdagsliv og tradisjoner i Norge og i andre land
- lese, reflektere over og samtale om svært enkle tekster om kjente dagligdagse emner
- lese, reflektere over og samtale om svært enkle skjønnlitterære og informative tekster
- fylle inn personlige opplysninger i enkle skjemaer
- skrive og svare på enkle meldinger og beskjeder
- skrive svært enkle fortellende og beskrivende tekster
- bruke noen få innøvde grunnleggende grammatiske strukturer i egne tekster
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i norsk for språklige minoriteter på modul 1 når de leser og skriver svært enkle tekster, og når de samtaler om hverdagsliv og kjente temaer i situasjoner hvor de får støtte fra konteksten. De viser og utvikler også kompetanse når de prøver ut strategier og egnede digitale ressurser for å lære norsk.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom dialog og tilbakemeldinger for å gjøre opplæringen relevant for deltakerne, og gjennom å anerkjenne, synliggjøre og aktivt bruke deltakernes ressurser og kompetanse. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i faget norsk for språklige minoriteter. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.