Norsk for språklige minoriteter FOV (NOR11‑01)
Kjerneelementer
Språklæring
Deltakerne skal videreutvikle norskferdighetene sine gjennom å bruke varierte strategier for å lære og prøve ut språket i ulike sammenhenger og videreutvikle en metaspråklig bevissthet. Deltakerne skal bruke kunnskaper om språket som system og om språkbruk i ulike sammenhenger og situasjoner. De skal sammenligne norsk med språk de kan fra før, og trekke veksler på egne flerspråklige ressurser i språklæringen.
Muntlig kommunikasjon
Deltakerne skal uttrykke seg muntlig på norsk, skape mening og bidra til forståelse i et språklig fellesskap. Det innebærer å samhandle i ulike situasjoner i opplæring, arbeidsliv og samfunnsliv. God muntlig kommunikasjon forutsetter også kjennskap til kommunikative konvensjoner og evne til å tilpasse språket til ulike sammenhenger og mottakere. For å kunne kommunisere muntlig i relevante og meningsfulle sammenhenger skal deltakerne utvikle uttale, ordforråd og begrepsapparat og kunnskap om grunnleggende grammatiske strukturer.
Lesing og kritisk tilnærming til tekst
Deltakerne skal utvikle leseferdigheter på norsk og reflektere kritisk over hvilken påvirkningskraft og troverdighet ulike tekster har. Det innebærer å videreutvikle språkforståelse og tekstkompetanse gjennom arbeid med egnede tekster i ulike sjangre. Deltakerne skal lese for å oppleve, bli engasjert, undre seg, reflektere og lære. Tekstene skal også gi innsikt i menneskers tanker og livsbetingelser knyttet til en historisk kontekst og til samtiden.
Skriftlig kommunikasjon
Deltakerne skal utvikle skrivekompetanse på norsk for å kommunisere. Skriftlig kommunikasjon handler om ferdigheter i tekstbygging, kjennskap til skriftspråklige konvensjoner og evne til å tilpasse tekst til formål og mottaker. Det innebærer også å utvikle ordforråd og begrepsapparat og kunnskap om grunnleggende grammatiske strukturer for å kommunisere skriftlig i relevante og meningsfulle sammenhenger.
Utdanning og arbeidsliv
Deltakerne skal lese, reflektere over og skrive tekster knyttet til utdanning og arbeidsliv. De skal bli bedre kjent med yrkesrelaterte ord og begreper og styrke de kommunikative ferdighetene sine for bruk i utdanning og arbeidsliv. Videre skal de orientere seg i og vurdere informasjon om utdanning og arbeidsliv, og de skal sette ord på egne karrieremål og egen kompetanse.
Språklig og kulturelt mangfold
Deltakerne skal videreutvikle sin flerspråklige og flerkulturelle kompetanse og bruke den som en ressurs i opplæringen. Det innebærer å ta i bruk sitt samlede språklige repertoar i arbeid med faget. Deltakerne skal også utvikle kunnskap om trekk ved norsk kultur i nåtid og fortid. Deres samlede erfaringer fra ulike kulturer kan bidra til å gi perspektiver på sammenhengen mellom språk, identitet og kultur.