Norsk for språklige minoriteter FOV (NOR11‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 2
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- bruke enkle strategier for å videreutvikle språkferdigheter
- uttale ord og enkle setninger med en stort sett funksjonell uttale
- kjenne til og beskrive noen likheter og forskjeller mellom norsk og andre språk
- bruke enkle grunnleggende regler for rettskriving, tegnsetting og grammatiske strukturer
- bruke egnede digitale ressurser som støtte i kommunikasjon og læringsarbeid
- forstå og bruke grunnleggende ord og begreper i samtaler om norskfaglige og tverrfaglige temaer
- forstå og følge opp innspill fra andre i hverdagslige og faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål
- samtale om likheter og forskjeller mellom utdanning og arbeidsliv i Norge og andre land
- samtale om egne erfaringer med språk- og kulturmøter
- velge tekster ut fra egne interesser og behov i hverdagen, arbeidslivet og samfunnslivet
- forstå og gjenfortelle hovedinnholdet i enkle tekster
- lese, reflektere over og samtale om enkle informative og skjønnlitterære tekster
- gjenkjenne og samtale om språklige og litterære virkemidler i enkle tekster
- skrive og svare på meldinger og beskjeder
- skrive en enkel søknad og CV
- skrive enkle tekster i ulike sjangre, med støtte i modelltekster
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i norsk for språklige minoriteter på modul 2 når de leser og skriver enkle tekster og samtaler om hverdagsliv og norskfaglige og tverrfaglige temaer. De viser og utvikler også kompetanse når de tar i bruk enkle strategier og egnede digitale ressurser som støtter kommunikasjonen og språklæringen.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom dialog og tilbakemeldinger for å gjøre opplæringen relevant for deltakerne, og gjennom å anerkjenne, synliggjøre og aktivt bruke deltakernes ressurser og kompetanse. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i faget norsk for språklige minoriteter. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.