Norsk for språklige minoriteter FOV (NOR11‑01)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i faget norsk for språklige minoriteter er å kunne kommunisere med andre gjennom å lytte, fortelle og samtale og å kunne uttrykke seg hensiktsmessig i situasjoner der man samhandler med andre. Norsk for språklige minoriteter har et særlig ansvar for utviklingen av muntlige ferdigheter på norsk. Utviklingen av muntlige ferdigheter går fra å prøve ut det norske språket i enkle kommunikasjonssituasjoner til å bruke språket stadig mer presist og nyansert i opplæring, arbeidsliv og samfunnsliv i et livslangt perspektiv.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i faget norsk for språklige minoriteter er å utvikle skrivekompetanse på norsk, både på papir og digitalt, og å kunne skrive for å kommunisere, lære og ytre seg. Norsk for språklige minoriteter har et særlig ansvar for skriveopplæringen på norsk. Utviklingen av det å kunne skrive i faget går fra å skrive svært enkle tekster til å planlegge, utforme og bearbeide mer komplekse tekster i opplæring, arbeidsliv og samfunnsliv i et livslangt perspektiv.
Å kunne lese
Å kunne lese i faget norsk for språklige minoriteter er å skape mening i et bredt utvalg egnede tekster, både på papir og digitalt. Det innebærer å lese ulike tekster som kan inneholde skrift, bilder, illustrasjoner, tall og andre uttrykksformer. Norsk for språklige minoriteter har et særlig ansvar for leseopplæringen på norsk. Utviklingen av det å kunne lese i faget går fra å forstå enkle tekster til å lese, tolke og reflektere over tekster i ulike sjangre i opplæring, arbeidsliv og samfunnsliv og dessuten reflektere kritisk over teksters formål, innhold og troverdighet.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i faget norsk for språklige minoriteter innebærer å behandle informasjon, skape og redigere ulike typer tekster og kommunisere med andre digitalt. Det innebærer å bruke digitale verktøy og ressurser på en egnet og forsvarlig måte, å utvikle digital dømmekraft og å utvikle hensiktsmessige strategier for nettbruk. Faget skal også bidra til at deltakerne utvikler digitale ferdigheter som kreves for samfunnsdeltakelse og medborgerskap i et livslangt perspektiv. Utviklingen går fra å prøve ut digitale verktøy og ressurser til å kunne bruke dem på en selvstendig, kritisk og kreativ måte.