Vg3 reiselivsfaget (RLV03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- vurdere nasjonale og globale trender og faktorer som påvirker reiselivet, og foreslå tiltak som kan bidra til en bærekraftig vekst
- presentere egen virksomhet med vekt på forretningsplanen og reflektere over hvordan bærekraftsperspektivet er sikret
- presentere de ulike avdelingene og arbeidsoppgavene i virksomheten og hvordan disse påvirker samhandling, helhetlig drift og utvikling
- drøfte og presentere hvordan samarbeid mellom ulike aktører i reiselivsbransjen kan bidra til innovasjon og styrke helhetlige reiselivsprodukter
- planlegge og utvikle helhetlige reiselivsprodukter og vurdere tiltak som sikrer en bærekraftig ressursutnyttelse
- planlegge, gjennomføre og vurdere salgs- og markedsaktiviteter for virksomheten
- vurdere virksomhetens inntekter og kostnader og gjøre rede for hvordan disse påvirker lønnsomheten
- beregne pris og presentere tilbud på ulike reiselivsprodukter
- gjøre rede for prisdifferensieringer i reiselivsnæringen og vurdere mulige konsekvenser av prisdifferensiering
- utforske og presentere hva det innebærer å respektere og forstå ulike kulturer, og ta hensyn til kulturforskjeller i møte med kolleger, besøkende, gjester og andre samarbeidspartnere
- tilpasse kommunikasjonen og utøvelsen av servicerollen til ulike arbeidssituasjoner
- utforske og formidle kunnskap om norsk og samisk kultur og om aktuell lokal historie, lokal kultur og lokale attraksjoner
- presentere en destinasjon på norsk og engelsk
- reflektere over vertskapsrollen og anvende tiltak som kan øke totalopplevelsen for gjestene
- bruke kundeoppfølgingssystemene i virksomheten, og presentere hvordan disse kan brukes i kampanjer og kundedialog og til å bygge kundelojalitet
- bruke virksomhetens reservasjonssystemer og betalingsløsninger og utføre valutaberegninger
- følge retningslinjer og lovverk og bruke virksomhetens interne rutiner ved behandling av reklamasjoner og klager
- gjennomføre førstehjelp, bruke virksomhetens beredskapsplaner og reflektere over egen rolle og eget ansvar i konflikt- og nødssituasjoner
- gjøre rede for helse-, miljø- og sikkerhetstiltak i virksomheten og for egen rolle og mulighet til å medvirke i arbeidet med helse, miljø og sikkerhet
- utforske og presentere områder og regelverk innenfor helse, miljø og sikkerhet
- reflektere over etiske retningslinjer og verdier i virksomheten og følge disse i ulike arbeidssituasjoner
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for pliktene og rettighetene til arbeidsgiveren og arbeidstakeren
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 reiselivsfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 reiselivsfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.