Vg3 reiselivsfaget (RLV03‑02)
Kjerneelementer
Vertskap og service
Kjerneelementet vertskap og service handler om å skape lojalitet og gode totalopplevelser i møte med kunder og gjester. Det handler også om å tilpasse vertskapsrollen til ulike lokasjoner og arbeidsvilkår. Kjerneelementet handler videre om historiefortelling, produktkunnskap og innsalg av tilbud. I dette ligger det å tilpasse formidling og kommunikasjon til gjester og kunder fra ulike kulturer.
Drift av reiselivsprodukter
Kjerneelementet drift av reiselivsprodukter handler om å utvikle og distribuere konkurransedyktige produkter lokalt eller globalt i samarbeid med aktører innenfor det helhetlige reiselivsproduktet. Videre handler det om å forstå inntekts- og kostnadsfaktorene og hvordan disse påvirker drift, tilbud og prising av ulike produkter. Kjerneelementet handler også om å utnytte ressurser effektivt og ansvarlig for å sikre merverdi og bærekraft i virksomheten. Videre handler det om å følge relevante lovverk og etiske retningslinjer for å bidra til gode kundeopplevelser og et godt arbeidsmiljø.
Reiseliv i utvikling
Kjerneelementet reiseliv i utvikling handler om innovasjon gjennom omstillingsprosesser og videreutvikling og om å skape unike, bærekraftige og helhetlige opplevelser. Det innebærer å forstå trender, utviklingstrekk og globale utfordringer som reiselivsnæringen står overfor, og hvordan denne kunnskapen kan anvendes i drift og videreutvikling av virksomheten.