Vg1 restaurant- og matfag (RMF01‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter råvare, produksjon og kvalitet
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- praktisere personlig hygiene og næringsmiddel- og produksjonshygiene etter gjeldende regelverk
- bruke, montere og rengjøre ulike håndverktøy, maskiner, utstyr og lokaler og forstå hvor viktig dette er for å sikre trygg matproduksjon
- forklare hva det innebærer å arbeide med helse, miljø og sikkerhet innenfor fagområdet, arbeide ergonomisk og bruke riktig verneutstyr i tråd med gjeldende regelverk
- bruke kvalitetssystemer knyttet til matproduksjon, ha kunnskap om mattrygghet og vurdere om produksjonsprosessene sikrer trygg mat
- vurdere kvaliteten, bruksområdet og produksjonsegenskapene til råvarer og ferdige produkter og bruke denne kunnskapen i praktisk arbeid
- bruke oppskrifter og resepter for å planlegge, gjennomføre og vurdere ulike arbeids- og produksjonsprosesser
- bruke arbeidsrutiner og håndverksferdigheter i praktisk arbeid og forklare hva disse betyr for sluttproduktet
- gjøre bærekraftige og miljøbevisste valg i produksjonen av varer og tjenester, og reflektere over hvordan ressursene kan utnyttes på best mulig måte
- håndtere avfall etter gjeldende forskrift og reflektere over om avfallet er en ressurs som kan utnyttes
- planlegge, lage og tilby mat og drikke ut fra norsk, samisk og internasjonal matkultur og ut fra nye trender
- planlegge, lage og tilby mat og drikke ut fra ulike religioner og ut fra behovene til ulike brukergrupper
- forklare hvordan mat, drikke og livsstil påvirker folkehelsen og gjøre rede for kostrådene fra helsestyresmaktene
- emballere og merke produkter for oppbevaring og sporing etter gjeldende forskrift
- bruke digitale verktøy til å merke produkter for salg etter gjeldende regelverk
- planlegge og klargjøre ulike lokaler for omsetning av varer og tjenester
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i råvare, produksjon og kvalitet når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i råvare, produksjon og kvalitet. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i råvare, produksjon og kvalitet ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i råvare, produksjon og kvalitet basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.