Samisk som andrespråk 4 (SAS04‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg2 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke varierte ord og uttrykk om interesser og fritid
- innlede, holde i gang og avslutte samtaler
- uttrykke egne meninger muntlig
- gjøre rede for og presentere ulike emner
- lytte til og lese tekster og fortelle om innholdet
- utforske og samtale om samisk litteratur
- skrive tekster som informerer, forteller og spør
- bruke forståelig ordbøying og setningsstruktur
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som andrespråk, samisk 4 på vg2 studieforberedende utdanningsprogram når de lytter til, leser og kommenterer tekster, når de deltar i samtaler, og når de skaper sammenhengende tekster som kommuniserer.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får arbeide praktisk og kreativt, utforskende og oppdagende. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som andrespråk, samisk 4. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å snakke samisk i kjente og nye kommunikasjonssituasjoner.