Samisk som andrespråk 4 (SAS04‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke ord og uttrykk om egen hverdag og nære omgivelser
- samtale og fortelle om opplevelser og planer
- gjøre rede for og presentere kjente emner
- lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger
- skrive korte tekster som informerer, forteller og spør
- bruke tydelig uttale og forståelig ordbøying og setningsstruktur
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som andrespråk, samisk 4 på vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram når de lytter til, leser og får anledning til å vise at de forstår tekster, når de tar ordet etter tur i samtaler, og når de skaper tekster som kommuniserer.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får arbeide praktisk, utforskende og kreativt. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som andrespråk, samisk 4. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å lære seg å snakke samisk.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i samisk som andrespråk, samisk 4 ved avslutningen av opplæringen etter vg2 yrkesforberedende utdanningsprogram. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette én karakter i samisk som andrespråk, samisk 4 basert på den muntlige og skriftlige kompetansen eleven har vist i faget.