Samisk som andrespråk 4 (SAS04‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg3 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke varierte ord og uttrykk som beskriver aktuelle hendelser og samisk kultur og tradisjon
- delta i spontane og planlagte samtaler
- utforske og presentere ulike emner
- lytte til, lese og samtale om tekster
- utforske og arbeide kreativt med samiske ordtak og fortellinger
- informere, fortelle og beskrive muntlig og skriftlig
- bruke hensiktsmessig ordbøying og setningsstruktur
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som andrespråk, samisk 4 på vg3 studieforberedende utdanningsprogram når de lytter til, leser og samtaler om tekster, når de utveksler og formidler informasjon i kjente og nye kommunikasjonssituasjoner, og når de skaper sammenhengende og sammensatte tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får arbeide oppdagende og utforskende. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som andrespråk, samisk 4. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for videre muntlig og skriftlig språklæring.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i samisk som andrespråk, samisk 4 ved avslutningen av opplæringen etter vg3 studieforberedende utdanningsprogram. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette én karakter i samisk som andrespråk, samisk 4 basert på den muntlige og skriftlige kompetansen eleven har vist i faget.