Samisk som andrespråk 4 (SAS04‑01)
Fagets relevans og sentrale verdier
Samisk som andrespråk, samisk 4 er et språkfag og et sentralt fag for kommunikasjon, kulturforståelse, danning og identitetsutvikling. Faget skal bidra til at elevene blir samiskspråklige. Opplæringen skal gi alle elever, også elever som får fjernundervisning, samisk språkkompetanse gjennom sterke språkopplæringsmodeller. Faget skal bidra til at elevene får et positivt selvbilde og en trygg identitet som samiskspråklige, og til at de utvikler tilhørighet til eget språksamfunn, til Sápmi/Sábme/Saepmie, og til det globale urfolksfellesskapet. Samisk språkkompetanse åpner dører og gir muligheter i privatlivet og i arbeidslivet, og elevene vil kunne bruke sin flerspråklige og flerkulturelle kompetanse nasjonalt, internasjonalt og i urfolkssammenheng.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Samisk som andrespråk, samisk 4 skal være forankret i samiske verdier, samisk kultur og tradisjonell kunnskap. Faget skal gi innsikt i samiske uttrykksformer og fortellertradisjoner og samisk litteratur og språklig mangfold. Språklige og kunstneriske uttrykksformer og utforskende og kreative læringsaktiviteter skal gi elevene mulighet til å utvikle engasjement, utforskertrang og skaperglede. Samisk som andrespråk, samisk 2 skal bidra til at elevene blir trygge språkbrukere som kan bruke sin samiskspråklige kompetanse til å tenke, skape mening, kommunisere og knytte bånd til andre. Elevene skal få erfare at det å kunne samisk er en ressurs både i skolen og i samfunnet.